Nya landvinningar. Hjärtat klappar för Abba men Björn Ulvaeus är i dag mycket mer än musiker.

Björn Ulvaeus är en blyg man

Åren med Abba blev en fantastisk resa och lade grunden för en karriär som håller i sig. Men innerst inne känner sig Björn Ulvaeus som en blyg man från Västervik.

Svenska Teaterns lokaler är välbekanta för Björn Ulvaeus. Han har sett musikalen Kristina från Duvemåla ett antal gånger och erkänner utan omsvep att resultatet överträffade hans och Benny Anderssons förhoppningar.

Om allt går som planerat är det om drygt ett år dags för nästa Abbamusikal i Helsingfors. I september 2014 är det tänkt att Mamma Mia ska ha premiär på Svenska Teatern. Förhandlingarna mellan teatern och Abbas engelska samarbetspartner är på slutrakan men kontraktet är ännu inte undertecknat. Björn Ulvaeus och Benny Andersson är inte lika engagerade den här gången men intresserade är de.

– Månne jag inte pallrar mig över till Helsingfors senast då det är dags att gallra bland de sista kandidaterna, säger Ulvaeus.
Mamma Mia är en kavalkad genom Abbas otaliga hittar. Finns det någon låt Björn Ulvaeus saknar i Mamma Mia?
– Nej, låtarna i Mamma Mia är underordnade historien, det är hela hemligheten. Waterloo finns med först på slutet och Fernando platsade inte alls. Det hade inte varit trovärdigt med en spansk servitör på en grekisk ö.

Om Abbas musik konstaterar Ulvaeus att inspirationskällorna fanns i den nordiska musiken och den svenska folkmusiken.
– Abbas toner går i moll och texterna är vemodiga. Men med damernas röster förvandlades de till eufori.


Trånga byxor
I början av maj invigs Abba the Museum på Djurgården i Stockholm. Museet är en del av Swedish Music Hall of Fame och Björn Ulvaeus är styrelseordförande för projektet. Museet blir ett interaktivt museum som involverar besökarna men också ett museum där man kan begapa bland annat  Abbas färgstarka kostymer.

Ulvaeus ryser vid tanken på den tajta dress han bar den där magiska kvällen i Brighton i april 1974 då Abba sjöng sig till seger med Waterloo.
– Jag var för tjock och hela tiden rädd att byxorna skulle spricka i sömmarna. Men platåskorna var inte svåra, jag var van vid träskor.

Arbetet med Abbamuseet har för Björn Ulvaeus varit en tidsresa tillbaka till åren då Abbas sagolika karriär tog fart. Både Ulvaeus och Andersson hade framgångsrikt hållit på med musik i mer än tio år när de träffades – Ulvaeus med Hootenanny Singers och Andersson med Hep Stars.
– När jag i dag tittar på allt jag gjort undrar jag ofta: Hur gick det där till? och var det där faktiskt jag?
– Som barn var jag ju så blyg och osäker.

Under vår intervju är Björn Ulvaeus solig och godmodig. Ändå säger han sig vara en svartsynt person.
– När jag gör pr är jag stolt över det jag har gjort. Men min fru tycker att jag har dåligt självförtroende och själv tycker jag att jag är en blyg man från Västervik som råkade halka in i hela den här businessen.
– I sådana lägen måste den rationella sidan av mig ta över och övertala den mörka sidan av mig att se nyktert på det hela.


Existentiella samtal
Sedan flera år tillbaka träffar Björn  Ulvaeus regelbundet en filosof med vilken han för existentiella samtal om livets mening och andra viktiga frågor. Samtalen har varit betydelsefulla och utvecklande.
– Man tittar på sina egna värderingar och genomskådar sociala konstruktioner. Samtalen har också varit viktiga för självförtroendet, jag har påmints om att jag duger.
Bland dem som ständigt uppmuntrar finns hustrun, de fyra barnen och fem barnbarn. Björn Ulvaeus säger att han, varje gång han tittar på sina barn och barnbarn, påminns om hur lyckligt lottad han är.
– De är alla välartade och skötsamma. Och då frågar jag mig: Hur blev de så bra?