IDEAL REALIST. ”Solitis etos är att inte blanda sig i det artistiska, utan låta banden själva finna sin väg. Det har inte alltid lett till rätt beslut, men det är enda sättet jag kan tänka mig att göra det på”, säger producenten och skivbolagsbossen Nick Triani. (FOTO: Niklas Meltio)

Nick Triani för finsk indie

När de stora skivbolagen började knorra om förluster, grundade Finlandsbritten Nick Triani ett eget skivbolag. När de stora började satsa på trygga tv-stjärnor, började Triani ge unga och okända nykomlingar en chans. Och där de stora ger artisten en tiondel av vinsterna, delar Nicks bolag Soliti alla inkomster fifty-fifty med banden. ”Det är dags för en renässans för mecenatkulturen”, säger 47-åringen som fortfarande brinner som en tonåring för popmusik.

Det blir en dryg halvtimme snack om engelsk fotboll innan intervjun med Nick Triani kan börja. Han är Tottenham Hotspur-fan sedan treåring, och vet att jag håller på värsta lokalkonkurrenten Arsenal. Och som den brittiska gentleman han är, lyckas han artigt peka ut de horribla bristerna i vårt försvar – orsaken till att ”Spurs” för första gången på åratal kommer att sluta ovanför ”Gunners” i ligan.

Bortom fotbollen har Nicks 2013 börjat illa – julafton firades på akuten med en mystisk allergireaktion, och samtidigt återhämtar han sig från en treveckors förkylning. Men överläppen darrar inte, i stället ser han fram emot nästa vecka då sju av banden på hans skivbolag Soliti visar upp sig på en miniturné i Helsingfors, Tammerfors och Åbo. 

– Vi försökte få Jyväskylä med på turnékartan, men de meddelade att det inte finns efterfrågan på indieband mitt i vintern …

Men i övrigt är situationen i musiklivet avsevärt bättre än när Triani kom till Finland 1998, tycker han.

– Det finns en stark indiescen, men det är fortfarande svårt för band som sjunger på engelska här, säger Nick. Därför kommer Solitis strategi 2013 vara att pusha dem utomlands.

Sitt lilla men egna skivbolag grundade han 2011 efter att storbolaget Universal köpte upp hans gamla arbetsplats musikförlaget Johanna. Med ett halvt års lön som kompensation satte Nick ihop Soliti Music, som snabbt attraherat landets indie-elit – bland andra Cats On Fire, Delay Trees, Black Twig, Big Wave Riders och inte minst hustrun Astrid Swan – till stallet.

– Många tyckte förstås det var dumt att grunda ett skivbolag i dessa tider, men jag anser att vi behövs. Band behöver hjälp, och vill ha något konkret att sälja på spelningarna.

Det har varit tufft ekonomiskt, dj-jobbet på Radio Helsinki har han inte kunnat – eller velat – ge upp, och vid sidan om Soliti jobbar han också som producent.

– Men de flesta jobben går till etab­lerade hitproducenter, så jag hoppas förstås att något av Solitis band ska få luft under vingarna.

Följande release blir Paper Fangs album i slutet av februari.

– Dealen med artisterna är de kommer med musiken inspelad, och jag ser till att den trycks och distribueras. All vinst delas 50/50.

Det är samma koncept som de legendariska brittiska indiebolagen  Factory och Rough Trade använde.

– Det är enda sättet jag kan tänka mig att göra det.

Drömmen är att något av Solitis album en dag skall sälja tio tusen ex.

– Det kan firman rulla ett halvt år på. Och kommer man upp till sådana siffror kommer det synlighet för stallets andra band också.

Triani får dagligen ta emot demoinspelningar från band – främst amerikanska – som hittat Soliti och gillar stilen och kvaliteten med vilket saker sköts. På finska musikbloggen Nuorgam pågår för tillfället en tävling där man ska föreslå nya band som passar bolaget.

– Jag känner att det händer saker.

Som många av X-generationens musikälskare ser Triani att ett album består av mer än bara ljud.

– Jag har varit kritisk mot streaming, men till exempel Pitchfork visade nu i veckan hur det kan göras snyggt. Jag accepterar utveckling så länge det görs så bra som möjligt, men Spotify till exempel ser ju alldeles hemsk ut.

Triani hoppas nu på investerare i Soliti, och tar brittiska Beg­gars Group som förebild.

– De har en modern mecenatkultur på gång där man verkligen stöder artisterna för att få det bästa ur dem. Beggars har därför fått miljonsäljare som Adele och The XX.

– Jag ser inga hinder för Solitis band att tävla på samma nivå. Vår edge är det specifikt finländska i soundet. Jag tycker Cats On Fire är världens mest finska indieband, och det är en bra sak.

Soliti Road Show på Tavastia i Helsingfors 16.1, på YO-talo i Tammerfors 18.1 och på Dynamo i Åbo 19.1. Kolla solitimusic.com för mera information, och klicka gärna igång Spotifyplayern med Soliti Musics artister här nedan.