Sångaren Anna Eriksson. Foto: LEHTIKUVA / Markku Ulander

Anna Eriksson: Emma-institutionen är rutten

Anna Eriksson, som har nominerats som årets kvinnliga solist på Emmagalan, fanns inte på plats då kandidaterna presenterades. Eriksson är som bäst i Portugal, men även om hon hade varit i Finland hade hon ändå inte ställt upp.

Anna Eriksson säger till FNB per telefon att inom Emma-institutionen delar producenterna ut pris åt varandra.

– Emma-juryn får en kandidatlista framför sig. Först efter det kan domarna påverka vilka de slutliga kandidaterna är och vem som vinner, säger Eriksson.
– Endast kommersiell framgång har något värde vid utdelningen av Emma-priserna. Det som är musikaliskt och konstnärligt bäst verkar inte ha någon betydelse, säger Eriksson.

Anna Eriksson tycker att hela Emma-institutionen är rutten.
– Jag tycker inte att Emma-priserna främjar den finländska musikkulturen, de främjar i stället förfallet i den finländska musikkulturen. Jag kan säga direkt att jag bojkottar hela Emma-institutionen.
Eriksson är också irriterad över att de som belönas enligt henne alltid är sådana som en producent har upptäckt eller sådana som har haft framgång tack vare en lyckad marknadsföringsstrategi.
Anna Eriksson har vunnit två Emma-statyetter under sin 15 år långa karriär. John Lennon returnerade i tiderna en utmärkelse han hade fått av drottningen. Det var Lennons sätt att protestera. Nu kan Anna Eriksson ta modell av Beatles och returnera sina Emma-statyetter.

– Nå det gör jag garanterat inte! Jag kan använda dem på många sätt. De är utmärkta till exempel för att stöda upp julgranen. Bra vikter så att granen hålls stående.

"Stämmer inte"
Tommi Kyyrä, som är biträdande chef på Musiikkituottajat som upprätthåller Emma-institutionen, tycker att Anna Erikssons påståenden är märkliga.
Till exempel att producenternas för stora makt syns i de kandidatlistor som domarna plockar de slutliga kandidaterna från.

– Vi måste ju ha någon form av förhandsuttagning, annars blir domarnas uppgift omöjlig. På de listor som presenteras för domarna finns trots allt 15–20 namn kvar att välja mellan. Och domarna är personer, till exempel journalister och köpmän, som arbetar med att följa med musikbranschen och är experter på branschen.

– Det stämmer inte heller att kommersiell framgång är det enda kriteriet för att få en Emma. Det är visserligen ett av kriterierna, men garanterat inte det enda. Att man är den som har sålt mest i en viss serie under året garanterar inte att man får en Emma. Det finns det hur många exempel på som helst under åren.

Kyyrä förstår inte heller Erikssons åsikt om att den som belönas alltid måste var skapad av någon producent.
– Det stämmer inte. Vem kan på allvar påstå att till exempel Anna Puu är skapad av en producent, nog är ju Anna Puu uttryckligen skapad av en artist. (FNB)