Sergej Redkins Prokofjevtolkningar fick ett blandat mottagande. Foto: Lehtikuva/Markku Ulander.

Redkins seger tog alla på sängen

Sergej Redkins seger i Maj Lind-pianotävlingen på torsdagskvällen kom som en överraskning för honom själv, för publiken och för domarna.

– Jag tänkte att jag kanske skulle landa på tredje eller femte plats, men jag trodde aldrig att jag skulle vinna hela tävlingen, sade Sergej Redkin strax efter att han fick första priset på 25 000 euro.

Redkin kan beskrivas som en utpräglat lyrisk pianist med en förfinad och intim klang och inte särskilt stor volym. I Maj Lind-finalen valde han att spela Prokofjevs grymma och hotfulla andra pianokonsert, ett val som överraskade många.

Hur närmade du dig stycket?
– Jag ville inte betona det aggressiva. Snarare närmade jag mig stycket som ett stort drama. Därför spelade jag inte heller särskilt snabbt, andra satsen kunde säkert spelas mycket snabbare.

Om söndagens kammarmusik- final säger Redkin att det var en god erfarenhet, trots att han aldrig förut hade spelat Faurés pianokvartett.

I vilken omgång lyckades du bäst?
– Jag vet inte om jag lyckades särskilt bra i någon omgång, men kanske bäst i andra omgången, även om jag inte trodde att jag skulle gå vidare efter min spelning av Prokofjevs åttonde sonat.

”Intelligent och begåvad”
Finalen var in i det sista en jämn kamp mellan sex jämnstarka kandidater. Att just Redkin skulle röstas till segrare var ingen självklarhet.

Fakta
Vem är
Sergej Redkin?
  • Sergej Redkin föddes 1991 i Krasnojarsk i Sibirien. Han inledde sina pianostudier som sexåring. För tillfället studerar han vid Rimskij-Korsakov-konservatoriet i S:t Petersburg. Redkin har redan vunnit ett tiotal priser i ryska och internationella pianotävlingar.
  • Redkin är en lyrisk och intim pianist med ett synnerligen lätt anslag. I kammarmusikfinalen gav han också ett introvert intryck, som om han mera spelade för sig själv än för publiken.
  • Andra priset på 20 000 euro gick till ukrainaren Denis Zjdanov och tredje priset på 15 000 euro till kinesiska Gehui Xu. De övriga finalisterna Johannes Piirto, Shinnosuke Inugai och Oskar Jezior fick 5 000 euro var.
  • Taneli Kuusisto-fondens pris på 1 500 pris för bästa framförande av finländskt verk gick till Visa Sippola.

Juryns ordförande Gary Graffman beskrev Redkin diplomatiskt som en ”spännande pianist med fantastisk klang” och sade att tolkning av Prokofjevkonserten var övertygande.

Professor Matti Raekallio, som också satt i juryn men som inte röstade i finalen på grund av att han undervisat både Oskar Jezior och Johannes Piirto, berömde också Redkin som en högklassig pianist.

– Han är en mycket intelligent och uppenbart begåvad musiker, som behärskar sin apparat fullständigt.

Dock var Raekallio inte lika tagen av Redkins Prokofjevtolkningar, varken i semifinalen eller finalen. Raekallio beskriver Redkins tolkning av Prokofjevs åttonde sonat som ”kall” och tolkningen av andra pianokonserten som ”annorlunda”.

– Det är svårt att beskriva tolkningen, för inte var den speciellt solistisk eller emotionell, men inte var den kammarmusikalisk heller. Redkin har en mycket stor distans till musiken med ett arkitektoniskt förhållningssätt som fungerar bra i vissa stycken och mindre bra i andra stycken.

Raekallio berömde överlag tävlingen som högklassig i klass med vilken som helst annan internationell tävling. Programmet med möjlighet till improvisation har gett rum för många kreativa pianister, även om också mainstream-pianister klarade sig till finalen.

Om Raekallio hade fått välja hade kanske 18-årige Johannes Piirto vunnit.

– Hans musikaliska tänkande har utvecklats stort sedan jag hörde honom senast. Där fanns någonting mycket gripande, både i Schumanns Kreisleriana och i Chopinkonserten.

Sergej Redkin spelar nästa gång Rachmaninovs andra pianokonsert i Moskva i oktober.