Johannes Piirto är tävlingens yngsta deltagare och en av finalisterna i Maj Lind-tävlingen. Foto: Heikki Tuuli.

Sex pianister spelar i Maj Lind-finalen

Sex pianister har klarat sig till finalen i internationella Maj Lind-pianotävlingen. Finalisterna är Shinnosuke Inugai från Japan, Oskar Jezior från Polen, Johannes Piirto från Finland, Sergej Redkin från Ryssland, Gehui Xu från Kina och Denis Zjdanov från Ukraina.

Semifinalen avgjordes i Sibelius-Akademins konsertsal på torsdagen och fredagen. Redan på torsdagen stod det klart att kampen om finalplatserna skulle bli hård. Starkas under torsdagen var Johannes Piirto, Visa Sippola och Sergej Redkin. Under fredagen uppträdde sju semifinalister, av vilka Denis Zjdanov, Shinnosuke Inugai och Oskar Jezior gjorde bäst ifrån sig.

Denis Zjdanov var lika stark som i första omgången. Han inledde smakfullt med två sonater av Anotonio Soler (1729–1783) och spelade bland annat Schumanns Toccata med härligt mjukt formad melodilinje, även om ackorden inte alltid var så välklingande. Zjdanov har tidigare vunnit första pris i bland annat internationella Maria Canals-pianotävlingen i Barcelona 2010, internationella Cherny-Stefanska-tävlingen i Poznan i Polen 2011, Rubinstein-tävlingen för ungdomar i Bydgoszcz i Polen 2007 och var en tippad finalist.

Japanen Inugai Shinnosuke imponerade speciellt med en stor och rund klang i Liszts h-mollsonat – trots ett tidvis massivt, våldsamt hamrande. Erfarenheten märktes speciellt av i en fin träffsäkerhet i de fyradubbla oktaverna. Hans Sibeliusprogram var smakfullt, likaså den något försiktiga, men insiktsfulla tolkningen av Matthew Whittalls specialskrivna Paysages abstraits.

Polacken Oskar Jezior överraskade positivt i semifinalen med bland annat sitt eget impressionstiska, jazzinfluerade verk My suite, skrivet som 15-åring. Också tolkningen av landsmannen Szymanowskis härligt invecklade Sonat nr 2 var stark, likaså spelningen av Mozarts F-dursonat K 332, i synnerhet finalsatsen.

Av fredagens övriga semifinalister serverade sydkoreanska Yoonhee Yang en smakfull tolkning av Schumanns Humoresk op. 20. Sibelius formade hon också som Schumann. Ravels La Valse gjordes också med fina kromatiska linjer i mellanstämmorna. Ryssen Andrej Gugnin gav ett likadant intryck som i första omgången – ett omsorgsfullt men odramatiskt intryck. Sydkoreanska Sangyoung Kim gav liksom tidigare ett skickligt men anonymt intryck. Hennes Czerny var synnerligen fin, Brahms mindre fin. Tuomas Kyyhkynen var starkast i Prokofjevs sjunde sonat och inte fullt lika stark i Chopins Fiss-durbarcarolle och Liszts Vallée d'Obermann.

Finalen återstår

Finalen är tudelad och inleds med en kammarmusikomgång på söndag i Sibelius-Akademins konsertsal. Finalisterna spelar då Mozarts, Brahms och Faurés pianokvartetter. Finalisterna uppträder med Radions symfoniorkester på onsdag och torsdag i Musikhuset och spelar då Brahms andra pianokonsert, Chopins andra samt Prokofjevs andra och tredje pianokonserter.

Vinnaren utses på torsdag kväll och belönas med 25 000 euro.

Läs mera om Maj Lind-tävlingen här.