Denis Zjdanov är en av tävlingens mest övertygande pianister. Foto: Heikki Tuuli.

Sådana är semifinalisterna i Maj Lind

I den andra omgången i Maj Lind-pianotävlingen spelar de tävlande ett rätt fritt recitalprogram på högst en timme. Wilhelm Kvist kommenterar semifinalisternas framträdanden i första omgången och blickar framåt.

1. Yuntian Liu
f. 8.12.1986, Kina
Rofylld, allvarlig, seriös. Spelade Bach som Glenn Gould. Beethoven var fylld av kontraster, karaktärer och dramatik. Väldigt bra tolkningar av William Bolcoms Rag Infernal och William Schumans Chester variations. Spelar i semifinalen bl.a. Liszts Petrarcasonett nr 123 och Prokofjevs sjätte sonat.

2. Johannes Piirto
f. 2.11.1993, Finland
Har uppträtt över allt och är en erfaren scenartist. Är allra starkast i den kraftfulla, komplexa, lite risiga, snabba och virtuosa repertoaren. Magnus Lindbergs kalejdoskopiska Etude II var mitt i prick. Framförde sin egen komposition i fredags, i dag improviserar han. Spelar också favorittonsättaren Schumann.

3. Sergej Redkin
f. 27.10.1991, Ryssland
Spelade som en av få tävlande också annan Bach än den obligatoriska. Bach präglas av innerlighet och intensitet. Hade en av de finaste Mozartklangerna i de lekfulla A-durvariationerna K460/454a. Improviserar i semifinalen och spelar bl.a. Prokofjevs åttonde sonat.

4. Visa Sippola
f. 29.10.1993, Finland
Charmade domarna med sin fart- och lustfyllda spelning av Clementis lika lustiga travesti på Trollflöjten, Sonat i B-dur opus 24. Spelade också en ståtlig Bach med riklig variation mellan delikata pianonyanser och mustiga forten. Fyra dagar äldre än Piirto och påminner om honom i fler än ett avseende. Spelar i semifinalen Liszts h-mollsonat.

5. Hyung-Min Suh
22.5.1990, Sydkorea
Var tillsammans med Zjdanov första omgångens kanske mest övertygande pianist. Spelade samtliga stycken på hög nivå och serverade en av de bästa Beethoventolkningarna (opus 10 nr 2). Spelar i semifinalen eget verk, Ravels La Valse och Mussorgskijs mäktiga Tavlor på en utställning. Starka placeringar i tidigare tävlingar.

6. Aleksej Sychev
f. 9.10.1988, Ryssland
Så rytmiskt och energiskt grepp om Rodion Sjtjedrins Basso Ostinato och ändå så minutiöst exakt. På det stora hela en bra pianist med en magisk tolkning av Beethovens Waldsteinsonat: klar, tydlig, omsorgsfull. Har placerat sig bra i flera tävlingar.

7. Gehui Xu
f. 18.7.1991, Kina
Spelade Bach en aning för sentimentalt i första omgången men övertygade med en helt otrolig teknik och ofantligt snabba fingrar inte minst i Liszts Transcendental etyd nr 5. Mera Liszt i semifinalen i sällskap av Ravels Gaspard de la Nuit och Schumanns Abeggvariationer opus 1.

8. Yoonhee Yang
f. 16.2.1985, Sydkorea
Förtrollande kapriciös i Chopin opus 10 nr 2, dramatisk i Liszt. Formade kanske den stiligaste Nikolaj Kapustin-avdelningen med fem av Kapustins åtta konsertetyder opus 40 – måhända lättlyssnade men allt annat än lättspelade. I semifinalen bl.a. Schumanns Humoresk och Sibelius Bagateller op. 97.

9. Denis Zjdanov
f. 12.12.1988, Ukraina
Verkligt övertygande,: rytmisk, energisk, maskulint muskulös. Virtuos i Beethovens Les Adieux. Stor och massiv klang i Rachmaninov, Messiaen och Prokofjev. Lyckas alltid hålla melodin framme. Spelar Schumanns Toccata och Prokofjevs åttonde sonat i semifinalen. Van vinnare av
pianotävlingar.

10. Andrej Gugnin
f. 5.3.1987, Ryssland
Verkligt omsorgsfull med raffinerade pianonyanser. Bjöd på ett ambitiöst men till stora delar odramatiskt tävlingsprogram i första omgången. Framför i semifinalen bland annat Galuppis C-dursonat, Sjostakovitjs sonat nr 1 och Granados El amor y la muerte samt improvisation.

11. Shinnosuke Inugai
f. 13.3.1982, Japan
Självsäker pianist, erfarenheten märks av. Spelade Scarlatti läckert och Stravinskys Etyd opus 7 nr 4 suveränt, speciellt de melodiska linjerna i mellanstämmorna. Bästa framställningen av marschrytmerna i Rachmaninovs Etude-tableau opus 39 nr 9. Framför nu Liszts h-mollsonat.

12. Oskar Jezior
f. 21.5.1985, Polen
Det som kan uppfattas som aningen knyckigt hos honom kan lika gärna ses som ett tecken på inlevelse och insikt. Bach spelade han med tydligt tecknade fugateman. Bäst fungerade Skrjabin och Frederick Rzewskis Winnsboro Cotton Mill Blues. Spelar nu bl.a. eget verk samt Szymanowskis andra sonat.

13. Sangyoung Kim
f. 8.1.1984, Sydkorea
Gjorde ett sympatiskt intryck med ett ambitiöst program. Teknisk skicklighet förenas med frisk musikalitet. Spelar i andra omgången bl.a. Czernys Variationer över ett tema av Rhode samt Brahms sonat opus 1.

14. Tuomas Kyyhkynen
f. 14.5.1987, Finland
Tidvis är klangen nästan för hård för min smak, men den väldiga musikaliteten och virtuositeten väger upp det. Serverade en välövervägd, ömsom drömsk, ömsom rytmisk tolkning av Beethovens A-dursonat opus 101 i första omgången samt virtuosa tolkningar av Skrjabin och Howard Blake. Spelar nu bl.a. Liszts Vallée d'Obermann och Prokofjevs sjunde sonat.

Semifinalen avgörs på torsag och fredag i Sibelius-Akademins konsertsal på Norra Järnvägsgatan 9 och sänds direkt via yle.fi/klassinen.