Otava lägger ner ungdomstidskriften Suosikki
Musiktidskriften Suosikki, grundad 1961, läggs ner som olönsam, meddelar utgivaren Otavamedia.
Publicerad:
19.9.2012 14.59
Uppdaterad:
19.9.2012 18.03
Generationer av finländska popmusikälskare hann växa upp med Suosikki, som grundades när rocken kom till Finland i början av 196o-talet. I onsdags meddelade utgivaren Otava att sista numret kommer ut i december.
Enligt ägaren har tidskriften varit olönsam under en längre tid. I fjol gavs Suosikki ett sista ansiktslyft och ny inriktning med målgruppen yngre flickor, men det hjälpte inte för att vända trenden.
– Populärkulturen och musiken har splittrats. Det finns inte längre stora gemensamma idoler i dag, som till exempel Dingo. Våra läsare har också lockats till nätet i stället, säger chefredaktör Ville Kormilainen till Hbl.
Suosikki gick över från att fokusera på musik till teman som intresserat tonåringar "i alla tider", som kärlek och relationer.
– Det kan hända att den profileringen var fel men jag kan inte se hur man ska kunna attrahera hiphopare och "hevare" med samma tidning.
Till de mest populära inslagen i Suosikki hörde de enorma idolaffischerna och "fråga doktorn”-spalten, som genom årtiondena skolat finländska ungdomar i frågor om sexualitet och intimhygien.
Suosikkis prenumeranter får inte sina pengar tillbaka, äremot erbjuder förlaget i stället damtidningen Anna, inredningsmagasinet Deko eller teknologipublikationen Tekniikan Maailma.