UR TIDEN. Poptidskriften Suosikki hann komma ut i över ett halvsekel.

Otava lägger ner ungdomstidskriften Suosikki

Musiktidskriften Suosikki, grundad 1961, läggs ner som olönsam, meddelar utgivaren Otavamedia.

Generationer av finländska popmusikälskare hann växa upp med Suosikki, som grundades när rocken kom till Finland i början av 196o-talet. I onsdags meddelade utgivaren Otava att sista numret kommer ut i december. 

Enligt ägaren har tidskriften varit olönsam under en längre tid. I fjol gavs Suosikki ett sista ansiktslyft och ny inriktning med målgruppen yngre flickor, men det hjälpte inte för att vända trenden. 

– Populärkulturen och musiken har splittrats. Det finns inte längre stora gemensamma idoler i dag, som till exempel Dingo. Våra läsare har också lockats till nätet i stället, säger chefredaktör Ville Kormilainen till Hbl.

Suosikki gick över från att fokusera på musik till teman som intresserat tonåringar "i alla tider", som kärlek och relationer.

– Det kan hända att den profileringen var fel men jag kan inte se hur man ska kunna attrahera hiphopare och "hevare" med samma tidning.

Till de mest populära inslagen i Suosikki hörde de enorma idolaffischerna och "fråga doktorn”-spalten, som genom årtiondena skolat finländska ungdomar i frågor om sexualitet och intimhygien. 

Suosikkis prenumeranter får inte sina pengar tillbaka, äremot erbjuder förlaget i stället damtidningen Anna, inredningsmagasinet Deko eller teknologipublikationen Tekniikan Maailma