Cellisterna Seppo Kimanen och Marko Ylönen och tonsättaren Ichiyanagi Toshi har alla framträdande roller på 30-årsjubilerande Korsholms musikfestspel i år. Foto: Svenna Martens.

Kimanen kopierade Kuhmo till Korsholm

När företagaren, kulturentreprenören och musikentusiasten Olav Englund från Solf 1981 försynt hörde sig för om Seppo Kimanen kunde tänka sig att klona Kuhmo kammarmusikfestspel till Korsholm behövde Kuhmobossen inte fundera länge.

VASA – På den tiden fanns det inte många kammarmusikevenemang i vårt land och jag brann för att sprida kammarmusikens evangelium. För att få svar på frågan om det var möjligt att överföra Kuhmoandan till den österbottniska kustbygden körde jag två år senare ner tillsammans med ett gäng Kuhmomusiker och gav ett antal konserter inom ramen för den första upplagan av Musikfestspelen Korsholm, säger Seppo Kimanen.

Konstnärligt blev det en framgång och den lokala entusiasmen var närapå handgriplig, men det krävdes en enorm arbetsinsats för att få fason på den administrativa sidan och Kimanens tid räckte dessutom inte till för dubbla konstnärliga ledarskap. Han föreslog den unge violinisten Dmitry Sitkovetsky som sin efterträdare och saker och ting började hända.

Kimanen uppträdde i Korsholm även följande år, men sedan var det dags att låta festivalen leva sitt eget liv. Vasa hade vid det laget stigit fram som den naturliga centralorten och när Kimanen återkom med Jean Sibelius-kvartetten under Frans Helmersons egid i slutet av 90-talet var man sedan länge etablerad på den inhemska festivalkartan.

Japansk grand old man

Profil
Seppo Kimanen
  • Född: I Helsingfors 7.2.1949.
  • Bor: I Tölö.
  • Familj: Hustrun Yoshiko Arai, tre barn, sex barnbarn.
  • Yrke: Musikalisk mångkampare.
  • Förebild: Den indiske filosofen Jiddu Krishnamurti.
  • Tonsättare på öde ö: Monteverdi.
  • Författare på öde ö: Shakespeare.
  • Särintresse: Tennis.
  • Seppo Kimanen med tre ord: Stadd i utveckling.
  • Närmaste framtiden: Konstnärlig ledare för Grankulla musikfest i oktober–november. Planerar färdigställa självbiografin.

När Musikfestspelen Korsholm nu begår 30-årsjubileum är det med andra ord en självklarhet att bjuda in Kimanen och inte nog med det; man har även engagerat honom att, i samråd med konstnärlige ledaren Marko Ylönen, utforma programhelheten.

– Det har i praktiken gått till så att Ylönen planerade lejonparten av programmet, men lämnade några luckor som jag sedan fyllt i. Jag insåg att detta var rätta tillfället att lyfta fram den japanska tonkons­tens grand old man, Toshi Ichiyanagi, som sin rikhaltiga och högklassiga produktion till trots fortfarande är alltför litet känd utanför Japan.

Kimanen hade länge tänkt bjuda in Ichiyanagi till Kuhmo, men planen materialiserades aldrig. Efter att de av en slump träffats på en restaurang i Tokyo, då Kimanen vid slutet av senaste decennium jobbade där som pressråd, etablerades dock en intensiv kontakt. För två år sedan var Ichiyanagi gästtonsättare vid Avantis sommarfestival och nu är den 79-årige Ichiyanagi i Vasa. Och Kimanen är full av entusiasm över hans musik.

– Ichiyanagi, som var elev till John Cage, studiekamrat med Einojuhani Rautavaara i New York och Yoko Onos förste make, är en boren modernist och avantgardist, men liksom så många japanska tonsättare har han en fruktbar relation till sitt lands musikaliska tradition och hans till tankestrukturen kristallklara musik är oftast lättlyssnad. Man kunde med fog kalla honom en japansk Erik Bergman.

Ödmjukhet och långsiktighet

Kimanens hustru, violinisten Yoshiko Arai, är japanska och Kimanens relation till det japanska samhället och den japanska kulturen är lika lång som fruktbar. På frågan om vad vi kan lära av japanerna tvekar han inte en sekund.

– Framför allt två saker. För det förs­ta ödmjukhet – en öppenhet mot utifrån kommande impulser utan att för den skull ge avkall på sin egen identitet. För det andra en långsiktigare tidsuppfattning – insikten om att det aldrig lönar sig att på kort sikt försöka maximera vinsten. Detta är just det slags högmod som fått Nokia på fall och som, i värsta fall, får hela västerlandets ekonomi på fall.

Kimanen är en eminent cellist och, tillsammans med hustrun, grundare av Jean Sibelius-kvartetten. Arai har dock fattat beslutet att sluta uppträda, vilket leder till att kvartettkollektivet upplöses, och även Kimanen har funderat på att för gott lämna de offentliga framträdandena bakom sig.

– Marko bad mig uppträda vid festspelen, men jag sade vänligt men bestämt nej. Jag spelar nu för tiden Bachs cellosviter ett par timmar om dagen närmast i terapisyfte. Dagens unga internationella kvartettmusiker håller en så skyhög standard att det inte är lönt att på allvar försöka tävla.

Så talar en person som nått fram till ett visst mått av levnadsvisdom och självinsikt. Och inte minst: en respektfylld ödmjukhet, gentemot musiken och sig själv.

Korsholms musikfestspel pågår till den 8 augusti. Seppo Kimanen, som planerat den japanska biten av festspelsprogrammet, bidrar med intervjuer och konsertpresentationer under festivalens gång. Hela programmet på www.korsholmmusicfestival.fi.