Nya vindar på orgelläktaren i Esbo

– Den förra orgeln hade en alltför smal och skarp klang, men den nya klingar skönt, brett och fylligt. Det säger Esbokantorn Pia Bengts om sitt nya instrument som invigs i kväll.

Projektet med att bygga en ny orgel i Esbo domkyrka inleddes för snart tio år sedan när kantorn i den finska domkyrkoförsamlingen, Petri Koivusalo utredde behovet av att förbättra orgeln.

Den förra orgeln hade byggts 1967 och utvidgats med ytterligare stämmor 1989. Men efter renoveringen var bland annat lufttillförseln otillräcklig, vilket hördes i svajande toner när man spelade med tillräckligt många stämmor samtidigt. Utan speltekniska hjälpmedel behövde man också som bäst två assistenter under orgelkonserter.

– Reparationen av den tidigare orgeln hade kostat flera hundra tusen euro. Alla var överens om att det inte var värt att sätta ner så mycket pengar på ett instrument som ändå inte hade blivit perfekt, säger Pia Bengts, kantor i Esbo svenska församling och medlem av orgelkommittén bakom den nya orgeln.

Efter fem års arbete och en nota på 800 000 euro kan den nya orgeln då invigas. Den nya är något större än den gamla med 42 stämmor mot tidigare 38. Den gamla orgeln hamnade ändå inte på sophögen utan finns numera i Uleåborg, där den ljuder på den lokala fridsföreningens möten.

Tysk-romantiskt ideal

I likhet med föregångaren byggdes den nya orgeln av orgelbyggeriet Veikko Virtanen. Men om den tidigare orgeln var ett kompromissinstrument som på tidstypiskt vis var byggd för att fungera i alla stilar, är den nya byggd i en specifik tysk-romantisk stil. Som sådan är den unik i Finland.

Fakta
Orgeln i siffror
  • Stämmor: 42
  • Pipor: 2801
  • Minsta volym (vid spelbordet): 73 db
  • Största volym (vid spelbordet): 102 db
  • Största pipa: lägsta tonen i Untersatz-stämman (subkontra C, 16 Hz) – längd 5 m, bredd 35 cm, kvadratformad i trä.
  • Minsta pipa: högsta tonen i Cornett-stämman (sexstrukna cis, 8870 Hz) – Längd 13 mm, diameter 0,5 cm, cylinderformad i tenn och bly.
  • Pris: 800 000 euro.
  • Vikt: 11 000 kg.
  • Orgeln har tre manualer samt pedaltastatur.

Modellen har varit Friedrich Ladegasts (1818–1905) orglar i Tyskland. Förebilderna var såväl orgeln i Merseburgs domkyrka som den i den lilla bykyrkan i Polditz, bägge nära Leipzig. Ladegasts orglar var bekanta för bland andra Franz Liszt (1811–1886) som skrev flera av sina orgelkompositioner för dem. Liszts musik ljuder också i kväll när nuvarande domkyrkoorganisten i Merseburg, Michael Schönheit, spelar under invigningskonserten.

Även om stilidealet har varit tysk-romantiskt är Esboorgeln ingen stilkopia.

– Mekaniken och tekniken är modern, medan modellen och klangidealet är Ladegasts, förklarar Bengts.

Bredare och fylligare

För den vanliga kyrkbesökaren kommer den tydligaste skillnaden att bestå i en rundare och bredare orgelklang, jämfört med den tidigare skarpa och vassa klangen som kunde bli tröttande i längden.

Bengts lovar också att en viss förändring kan ske beträffande repertoaren i gudstjänsterna. Om hon tidigare spelat mest barock, blir det nu mera romantiskt.

– Men inte betyder det att jag överger barocken. Också barockmusiken fungerar utmärkt på detta instrument, lovar Bengts. Ladegasts instrument byggde ju på en tradition och det här instrumentet lämpar sig för både och.

FAKTA
Festlig invigning
  • Orgeln i Esbo domkyrka invigs med en tvåspråkig festgudstjänst kl. 17.30. Orgeln trakteras då av Kati Pirttimaa, Sixten Enlund, Sheldon Ylioja, Petri Koivusalo och Håkan Wikman. Under gudstjänsten uruppförs tre verk, två av Kaj-Erik Gustafsson och ett av Dag-Ulrik Almqvist.
  • Den egentliga invigningskonserten spelas av Michael Schönheit kl. 20. Programmet är skräddarsytt med bland annat musik av August Wilhelm Bach, Johann Sebastian Bach och Felix Mendelssohn.
  • Orgeln ljuder hela sommaren under Orgelnatt och aria-festivalen torsdagkvällar kl. 21 samt under Esbo svenska församlings egna musikstunder, onsdagar kl. 12 och söndagar kl. 20.

Fasaden är ritad av den svenska arkitekten Ulf Oldæus, som själv har erfarenhet av orgelbygge. Hans tanke varit att fasaden skall återspegla klangidealet i orgeln.

I ett tidigt skede anlitades organisten Sixten Enlund som fungerat som sakkunnig och övervakat hela projektet. Också han spelar under invigningskonserten i kväll.

Själv planerar Bengts att införskaffa ett nytt skopar.

– Med en ny orgel behöver jag nya orgelskor – för ett jämnare legato i pedalen.