Foto: EPA/SERGEI ILNITSKY

Malin Slotte: Balladernas år i ESC

Det blev som väntat Sveriges Loreen och Rysslands gummor i topp i årets Eurovision Song Contest, skriver Hbl:s Malin Slotte.

Däremot blev det ingen strid på kniven under poängräkningen, utan rena promenadsegern för Sverige som ledde hela omröstningen och vann med hela 116 poäng över tvåan. En klockren seger, och ett glädjande tecken på att kvalitet slår jippo. Även om de udmurtiska gummorna var ena riktiga glädjepiller och charmtroll, tävlade Sverige i en helt annan klass rent musikaliskt och scenmässigt, ja helt enkelt i konstnärligt hänseende.

Bortsett från den absoluta toppen var det i år balladernas år. Bland placeringarna 3 till 10 hittar vi hela sex ballader som förlitade sig på artistens förmåga att förmedla låten, bland dem årets svåraste bidrag från Albanien. Länder som Rumänien och Cypern, som bjöd på effektiv och svängig pop med mycket show, fick nöja sig med placeringar i den sämre halvan. Inte heller hjälpte showen Greklands och Irlands svaga låtar till bättre placeringar. I år verkade Europa ha tröttnat på det koreograferade shownumret. Kanske för att det framträdande som vinnaren bjöd på var så unikt och speciellt att det fick alla andra försök till koreografi att blekna.

På jumboplatsen hittar vi Norges bidrag, som i allt framstår som rena antitesen till det svenska vinnarbidraget. Lika skarpt som Europa verkade urskilja det unika och originella, verkade man i år se igenom det fantasilösa och oinspirerade.