Lisa Angberg och Klara Mossberg gör cirkuskonst som de själva vill se. Foto: Cata Portin.

Cirkuskonst i fri tappning

Glöm cirkusprinsessor och väna lindansöser! Klara Mossberg och Lisa Angberg struntar i könsroller och gör cirkuskonst som de själva vill se.

Klara Mossberg tar tag i vajern. Den ger efter för handen och gungar till. Innan hon kan kliva upp måste den spännas ytterligare. Att balansera på lina är inte riskfritt, vilket blåmärkena på huden vittnar om.

– Blir du nervös sätter det sig i kroppen, oavsett hur mycket erfarenhet du har, speciellt när det gäller balans, förklarar hon.

Men här ligger också tjusningen.

– Det blir en risk, det är spännande hela tiden. Man kan ju verkligen misslyckas, konstaterar kollegan Lisa Angberg.
Angberg och Mossberg utgör den svenska nycirkusgruppen Chipmunk Forge som i dagarna sätter upp sin allra första föreställning på nycirkuscentret Cirko i Söderviks gamla gasverk.

Phågel – The Best Cat and Bird Show Ever är ett samarbete mellan duon och den finska regissören Maksim Komaro som leder Circo Aereo, Finlands för tillfället mest framgångsrika nycirkusgrupp.

I föreställningen kombineras huvudsakligen tre tekniker. Förutom inslag av golvakrobatik står Angberg på händerna medan linan är Mossbergs verktyg.

– Våra cirkustekniker är statiska trots att vi som personer är utflippade, skrattar Mossberg.

Duon började arbeta ihop efter att de utexaminerats från dans- och cirkushögskolan i Stockholm.

– Vi märkte att vi hade samma galna idéer och att vi ville göra vår egen grej och inte ansluta oss till ett redan existerande kompani, berättar Mossberg.

För Mossberg och Angberg handlar föreställningen om att pröva på nya grepp och att inte eftersträva perfektion på alla områden.

– Handstående och lina kräver disciplin. Man ska vara perfekt och inte visa att det är svårt. Som tjej inom cirkuskonsten får man ofta en viss roll. Det blir lätt att man bara ska vara vacker och perfekt på scenen, säger Mossberg.

Också det så kallade duktighetskomplexet kan leda till att kvinnor begränsar sig själva på scenen, menar Angberg.

– Man tillåts inte ens göra allt när man är tjej. Man får inte prova på något man inte är säker på, man kan inte vara clown om man inte är hundra procent säker att man är världens roligaste.

Humor får däremot en stor plats i Phågel där text varvas med golvakrobatik, lina och handstående.

– Jag har inte sett någon inom cirkusen göra något liknande och speciellt inga tjejer. Det här är cirkuskonst som vi skulle vilja se, säger Mossberg.

Inspirationen till föreställningen kommer från den amerikanska serietecknaren James Kochalkas bok Peanutbutter and Jeremy’s Best Book Ever som handlar om den sällsamma vänskapsrelationen mellan en katt och en kråka.

– Maksim gav oss boken och föreslog att vi skulle titta i den. Den passade oss, vi har samma humor – barnhumor för vuxna, berättar Mossberg.

Adrenalinkickar

Utmaningarna har varit många under arbetsprocessen. Att kombinera golvakrobatik med balans och handstående är svårt både fysiskt och psykiskt.

– Akrobatik kan man göra på adrenalin medan balans kräver att man är lugn, samlar sig och går in i sig själv, säger Mossberg.

– Först händer allt jättesnabbt och sedan måste man koncentrera sig, förklarar Angberg.

Text var också ett nytt område för duon som i över tio års tid enbart arbetat som fysiska artister.

– När jag började med cirkus var det delvis för att jag inte törs prata, så först var det jätteläskigt att arbeta med text. Men nu känns det som att texten måste finnas där.

Angberg har ägnat sig åt cirkus sedan hon var tolv år gammal.

– Då var jag överspeedad och hade provat på en massa olika saker. Jag var samtidigt rädd för att misslyckas. När jag märkte att jag blev bättre och bättre på cirkus började jag gilla det. Man sparar all energi till scenen. Där kan man ösa på, tömma allting.

Mossbergs gren var från början golvakrobatik i par, men efter en handledsskada var hon tvungen att sluta.

– Läkaren sa att jag kanske aldrig skulle kunna använda den på nytt så jag måste hitta något som jag kunde göra utan att använda handen. I två och ett halvt år tränade jag lina varje dag i flera timmar. I stunder hatade jag det men jag lärde mig med tiden.

Så småningom blev det Mossbergs konstnärliga uttrycksmedel som i förhållande till annan scenkonst har sin styrka.

– Det blir så verkligt. Om du står på linan kan du trilla ner. Också publiken kan dras in i känslan.

Phågel – The Best Cat and Bird Show Ever har premiär på nycirkuscentret Circo i Södervik 11.4.