Kortfilmen Advantageous av Jennifer Phang utspelar sig i ett framtida elitsamhälle, där konkurrensen om studieplatser och jobb är så hård att det bara är de unga, vackra och mest begåvade som klarar sig.

Framtidens filmer online

En plastpåses existentiella funderingar. Globala virus som muterar i racerfart. En överbefolkad värld där endast få utvalda får föröka sig. Möt Futurestates – en webbserie där lovande indieregissörer har fått fria händer att göra kortfilmer kring det amerikanska samhällets framtid.

– Futurestates har haft en genomslagskraft bland unga som ickekommersiella aktörer vanligtvis bara kan drömma om, berättar Claire Aguilar, programchef för amerikanska ITVS.
Aguilar var inbjuden till Mediedagarna i Göteborg i mitten av mars, för att tala om hur man gör webbfilm på nätet.
ITVS är ett ickekommersiellt filmbolag som just nu är aktuellt med den tredje säsongen av Futurestates. Aguilar tror att både temat och webbdistributionen lockar den unga publiken.
– Också marknadsföringen har skett på webben, och futuristiska program intresserar särskilt unga, säger Aguilar.
Futurestates har ungefär 1,2 miljoner tittare, de flesta i den annars så svårflirtade åldersgruppen 18–35-åringar. Även om det inte på lång väg går att jämföra med till exempel Youtubeframgångshistorien Kony 2012 med sina 80 miljoner tittare, så är den ett praktexempel på den tittarpotential som webbfilmerna har.

Domedagsprofetior
Det är en väldigt deprimerande värld som möter tittaren i Futurestates. Under de två första säsongerna har filmerna handlat om bland annat miljö, hälso- och samhällsfrågor, och många av dem har övernaturliga inslag eller lutar åt science fiction-hållet. Det negativa är trots allt inget självändamål i Futurestates.
– Hittills har alla filmmakare haft en väldigt pessimistisk syn på vart samhället är på väg – men de mer hoppfulla manus som vi har fått in har helt enkelt inte känts tillräckligt trovärdiga, berättar Aguilar.
Tredje säsongen av Futurestates tar upp teman som arbetslöshet, hypereffektiverad åldringsvård och överbefolkning.
Claire Aguilar lyfter själv fram filmen Advantageous av Jennifer Phang. Filmen utspelar sig i ett framtida elitsamhälle, där konkurrensen om studieplatser och jobb är så hård att det bara är de unga, vackra och mest begåvade som klarar sig.
Samtidigt har man utvecklat en radikal ny teknologi, som gör att folk kan bli unga på nytt genom att låta operera sig. I filmen måste den arbetslösa mamman Gwen bestämma sig för om hon ska våga utsätta sig för den skrämmande ungdomsoperationen eller inte. Advantageous inleder Futurestates tredje säsong, som har premiär den fjärde april, med totalt sju filmer som publiceras med en veckas mellanrum.

Billigt att sända på webben
Med undantag av framtidstemat har filmmakarna i Futurestates helt fria händer. ITVS står för sin del för produktionskostnaderna, marknadsföringen och onlineplattformen på www.futurestates.tv.
En av orsakerna till att man valde webbdistributionen är att den är väldigt billig i jämförelse med mer traditionella alternativ, såsom via biografer, tv eller dvd-skivor.
Futurestates har en budget på omkring 40 000 dollar för varje säsong som består av ett tiotal filmer. För de enskilda filmerna blir det med andra ord inte speciellt mycket resurser.
– Det har tyvärr blivit så att många av våra regissörer har arbetat helt gratis, då de har använt alla sina pengar till skådespelare, inspelning och specialeffekter, säger Claire Aguilar.
Ändå gör de låga distributionskostnaderna webbfilmen till ett attraktivt alternativ just för oberoende filmskapare, som saknar det kapital som stora filmjättar har. Ur tittarperspektiv innebär det här en möjlighet till ett mera diversifierat filmutbud, i en tid som karakteriseras av biografdöd och Hollywoodproduktion.

Kort är vackert
De unga webbanvändarna är vana vid korta klipp i Youtubeanda, och när ICTV började utveckla Futurestates fick de höra att tre minuter är gränsen för vad folk orkar titta på online. Trots det beslöt man sig för att satsa på lite längre kortfilmer kring tjugo minuter.  
– Det är en myt att koncentrationsförmågan skulle ha blivit så mycket sämre. Enligt vår webbstatistik orkar våra tittare oftast titta ända till slutet, säger Aguilar.
Hon tror inte att det är längden i sig som avgör, utan att storyn måste vara så bra att folk helt enkelt vill veta hur det hela slutar.
Det ligger en utmaning just i att berätta en bra historia kort. Samtidigt som historien måste vara tillräckligt enkel, måste den också klara av att snabbt fånga in tittaren och erbjuda en lika fascinerande upplevelse som en traditionell långfilm. Trots att Aguilar själv gärna jobbar med det korta formatet, tror hon ändå inte att långfilmens tid är förbi.
– Unga ser fortfarande på långfilm, men mer och mer av tittandet sker på webben. Dessutom blir det vanligare med ”multitasking”, så att man tittar på film samtidigt som man använder Facebook eller twittrar, spekulerar Claire Aguilar.

Skribenten är frilansjournalist i Helsingfors