Åbo Svenska Teaters Les Misérables är ett exempel på musikaler med ensembler där många rekryterats utifrån. Foto: Robert Seger.

”Arbetstillfällen …får inte försvinna”

Åbo Svenska Teaters provsjungning i Stockholm var inte exkluderande, men på sikt måste man se till att inte göra en yrkeskår onödig, säger Patrick Henriksen, ordförande för Finlands Svenska Skådespelarförbund.

Förra veckan ordnade Åbo Svenska Teater en två dagars audition i Stockholm för att hitta artister till musikalen Hair som teatern sätter upp hösten 2012.

– Stockholm ligger centralt, folk från alla håll i Norden kan på så sätt delta i auditionen, förklarar teaterchef Joachim Thibblin.

Thibblin tycker inte att teatern måste prioritera finlandssvenskar i rollbesättningen.

– Slutresultatet är det viktigaste, när det gäller musikteater är det publiken som avgör. Vi prioriterar professionella artister.

Patrick Henriksen, som leder skådespelarnas intresseförbund, tycker att frågan är problematisk.

– Det är klart att det väcker en debatt om det alls behövs svenskspråkiga scenartister i Finland om majoriteten ändå rekryteras från Sverige.

Henriksen anser däremot inte att provsjungningen i Stockholm var exkluderande eftersom det finns få skådespelare med musikteaterutbildning i Svenskfinland.

– Jag tror inte att en audition i Åbo hade förändrat realiteterna.

Thibblin påpekar också att provsjungningen gällde några av rollerna i Hair. Främst ska artisterna plockas från den musikalfortbildning som Yrkeshögskolan Novia och Åbo Yrkeshögskola startat upp tillsammans med ÅST. Där går just nu fjorton elever.

Ingen musikalskola

Svenska Teaterns Kristina från Duvemåla och Cabaret och Åbo Svenska Teaters Les Misérables är exempel på musikaler med ensembler där många rekryterats utifrån. Trenden beror delvis på att Finland, till skillnad från övriga nordiska länder, saknar en musikalutbildning.

– Ser man på artister utomlands har de utbildningar på en verkligt hög nivå, säger Thibblin.

– Teaterhögskolan har inte en skyldighet att utbilda musikalartister, men däremot kunde skolan ha ett magisterår med fokus på musikteater för dem som är intresserade, föreslår Henriksen.

Hittills har arbetstillfällena inte minskat på grund av rekryteringen utomlands men man måste följa med utvecklingen, menar han.

– Kulturimport och -export alltid funnits och det är klart att finlandssvenska skådespelare ju också har rätt att söka jobb i Sverige. Men arbetstillfällena får inte minska!

Det viktiga är att teatrarna har balanserade repertoarer med plats för också annat än musikaler, enligt Henriksen.

– Ifall det blir mer konceptteater med utländsk arbetskraft i framtiden kan man också göra en yrkeskår onödig. Teaterutbildningen och teaterhusen ska leva i symbios.