Katten och kaninen. Teckningen, gjord år 1972, finns i Ritblock för Helena Sofia Schjerfbeck.

Schjerfbeckfebern stiger inför jubileet

Fem fulltecknade ritblock som en gång tillhört Helene Schjerfbeck och ett hundratal teckningar signerade Schjerfbeck ingår i den donation Ateneum fått ta emot. På den kommande stora Schjerfbeckutställningen får allmänheten beundra hennes tidiga verk.

Helene Schjerfbeck var bara tio år då hon med blyerts gjorde en teckning föreställande en katt och en kanin.
– Just den här teckningen gav sedan den elvaåriga Helene Schjerfbeck tillträde till Finska Konstföreningens Ritskola, berättar Ateneums intendent Leena Ahtola-Moorhouse.
Teckningen av katten och kaninen ingår i den samling Ateneums vänner nyligen donerade till Ateneum.
De teckningar och skisser som ingår i donationen har Helene Schjerfbeck till stor del ritat under åren som elev för Adolf von Becker. Enligt Leena Ahtola-Moorhouse är skisserna ett utmärkt exempel på hur konstnärer utbildades på 1870-talet.
– von Beckers elever praktiserade den så kallade franska modellen, vilket innebar att man övade genom att studera de stora mästarna.
Helene Schjerfbeck tränade upp sin begåvning genom att bland annat teckna utifrån mästerverk signerade Michelangelo, Rafael och Rembrandt.
I donationen ingår även skisser till de illustrationer Helene Schjerfbeck gjorde till sagor som Mösset som stod brud, Den underbara björken och Guldfogeln.
– Men Helene Schjerfbeck tyckte inte att hon var någon bra illustratör. Hon sökte ett större djup, berättar Ahtola-Moorhouse.
Också fotografier av flera av Schjerfbecks verk ingår i samlingen.
– Fotografierna är kanske inte så intressanta för allmänheten men för forskarna är de värdefulla, säger Selma Green som är ordförande för Ateneums vänner.
– Flera av fotografierna föreställer verk av Helene Schjerfbeck som man inte riktigt har koll på, verk som finns hos privatpersoner.
 

Tusen målningar
Helene Schjerfbeck var en produktiv konstnär som målade uppskattningsvis 1000 verk under sin livstid. 100 av målningarna ägs av Ateneum som också tidigare har fått viktiga Schjerfbeckdonationer av Ateneums vänner. Den nu aktuella kollektionen skisser och teckningar har tillhört Carl Appelberg. Helene Schjerfbeck var Appelbergs mammas faster.
– Kollektionen var inte svår att avstå från. Det var ett stort ansvar att ha den i sin ägo. Jag brukade förvara den på olika hemliga ställen och ibland glömde jag bort var den fanns, avslöjar Appelberg.
Tack vare släktskapet har Carl Appelberg vuxit upp med den berömda konstnärinnan. En gång träffade han henne personligen.
– Jag var tolv år och åkte med mamma till Nummela för att åka skidor. Året var 1942 och Helene Schjerfbeck vistades på Nummela sanatorium dit Gösta Stenman hade evakuerat henne efter krigsutbrottet.
– Mamma, som också var utbildad i Paris, ville hälsa på sin faster och diskutera konst med henne. De två var goda vänner men för mig var det ett urtråkigt besök, minns Appelberg.
Sin mammas faster beskriver han som "en tuff tant."
– Hon var envis och hon gav aldrig upp. Hon målade oavbrutet, Det var det enda hon brydde sig om.
På tal om verk av Helene Schjerfbeck säger Carl Appelberg att de för honom är som gamla vänner.
 

Jubileumsår
År 2012 har 150 år förflutit sedan Helene Schjerfbeck föddes. Ateneum firar henne med en stor utställning som Leena Ahtola-Moorhouse är intendent för. Arbetet har redan pågått i flera år.
Också i det övriga Norden är Helene Schjerfbeck het. En utställning pågår som bäst i Köpenhamn och drottning Margrethe var en av de första att besöka den.
– Danmarks drottning är känd för att beundra Schjerfbeck, berättar Ateneums chef, Maija Tanninen-Mattila.
Ateneums utställning fortsätter 2013 till Waldemarsudde i Stockholm och därefter till Göteborgs konstmuseum.