Foto: Ida Ginman

Undervisning i religion – hur ska det se ut i dag?

Religionsundervisningen har ändrat ansikte från förr till nu. Den äldre undervisningen förknippas med latin och bibelläsning, men vad vill eleverna lära sig på religionstimmarna i dag?

I dag diskuteras religionsundervisning i skolorna på ett annat sätt än tidigare. Förr tyckte alla att det var självklart, men det är inte alls lika solklart mera. Bland annat invandring påverkar skolornas religionsundervisning. Vad tycker besökarna på bokmässan?

Johan Hallvar, kaplan i Matteus församling i Helsingfors, tycker att religionen skall synas i skolorna.
– Det är viktigt för barnen att först få bekanta sig med näromgivningen och då är det bra om skolan kan erbjuda inspirationsmaterial som hjälper dem att förstå vad kyrkan är, säger Hallvar.

Enligt Hallvar skall också andra religioner tas upp i undervisningen.
– Så att eleverna förstår varför till exempel muslimerna samlas i Östra centrum på fredagar, motiverar Hallvar.

–  Det är svårt att säga i vilket skede av skolgången barnen skall presenteras för olika fenomenen, men det vore bäst om det mesta togs upp i grundskolan eftersom alla inte fortsätter till gymnasiet, säger Hallvar.

Aarne Airinen, 13, från Helsingfors och Mikael Penate, 13, från Esbo, tycker likt Hallvar att det är viktigt att förstå sig såväl på den egna religionen som på andra.

– Inte får vi för mycket religionsundervisning i skolan, säger eleverna från Alppilan ylä-aste i mun på varandra.

– Speciellt viktigt är det att förstå olika religioner, fyller Penate i.

Maria Lindberg från Kyrkans central för det svenska arbetet tycker att religionsundervisningen är viktig, eftersom det är fråga om en grundkurs i religion.

– Det är viktigt att religionsundervisningen inte koncentrar sig endast på den kristna kyrkan, utan även lär ut om andra religioner i världen. Då förlorar eleverna eventuella fördomar mot människor som hör till en annan religion, säger Lindberg.

Lindberg tycker även att religionsundervisning och livsåskådning inte skall skiljas åt, så som det diskuteras, eftersom systemet nu är lättare och för att det skulle bli ett för allmänt skolämne om livsåskådning och religion slås samman.

Den positiva responsen tyder på att skolorna skall hålla fast vid att lära elever religion, men med eftertanke. Redan i tidig ålder kan det vara intressant att få lära sig om de olika religionerna i världen.