Foto: Anna-Lena Laurén. Över 75 procent av Bolsjojteatern har renoverats. Dekorationerna har fått nytt bladguld, stolarna ny stoppning och sidenvävnader från 1800-talet har tvättats och färgats om.

Bolsjoj räddad i grevens tid

Rysslands stolthet, Bolsjoj teatr, har i åratal sakta sjunkit ned i dyn, vanställts av klumpiga sovjetrenoveringar och lidit av klåfingriga besökare. Nu har den världskända operan fått en grundlig ansiktslyftning och bärs upp av nya betongpålar. Bolsjojs trogna publik är i varje fall litet nervös.

MOSKVA

– Vi har varit hemskt oroliga över att de ska förstöra vår Bolsjoj. När äldre byggnader renoveras i vårt land finns det alltid en risk för att de avlägsnar allt det gamla och fina, säger operaälskaren Izumrud Kerimova.

Hbl träffar henne på den lilla skvären utanför Rysslands mest betydelsefulla opera- och balettscen, några veckor innan den återinvigs efter sex års renovering. Mycket riktigt har en väsentlig detalj i fasaden ändrats. Det är inte längre hammaren och skäran som kröner byggnaden, utan det kejserliga Rysslands symbol, den tvåhövdade örnen.

I själva verket är detta en återgång till det förrevolutionära Bolsjoj. Izumrud Kerimova vet inte riktigt hur hon ska förhålla sig.

– Visst, så såg byggnaden ut från början. Men jag och många andra minns Bolsjoj som en sovjetinstitution. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om att de har avlägsnat sovjet­emblemen. Det är inte vår Bolsjoj.

Utdragen renovering
Precis som många andra moskoviter har Izumrud Kerimova ett mycket personligt förhållande till sin teater. Därför har renoveringen av Bolsjoj inte varit någon fråga för enbart opera- och balettintresserade. Det är en allmän angelägenhet som upprört känslor.

Processen inleddes 2005. Fyra år senare byttes entreprenören ut. Stora summor pengar försvann och det ryktades om att Bolsjoj hade sjunkit alltför djupt ned i dyn för att någonsin kunna pålas upp igen. Det ursprungliga öppningsåret 2009 flyttades fram till 2011 och slutsumman landade på drygt 500 miljoner euro, flera gånger större än den ursprungliga.

Trots alla skandaler som har omgett renoveringen kan den som besöker Bolsjoj bara göra en sak. Kapitulera.

Det finns ingen teater som denna, med sina marmorväggar, sina vinröda stolar, sina kristallkronor och sin tunga tradition som det kulturella och politiska navet för två olika imperier. Här gick den kejserliga familjen på opera och balett. Här hade Svansjön premiär. Här utropades nyheten om Lenins död. Här drack Stalin konjak i sin egen foajé. Här ligger kärnan i Rysslands historia, detta land av envälde, råhet och våld som samtidigt har förmått producera det finaste tänkbara av europeisk högkultur.

Det var dock långt ifrån säkert att Bolsjoj över huvud taget skulle stå att rädda.

– Det största problemet var fundamentet. Det hade sjunkit oupphörligt under 120 år. Akustiken hade förstörts i samma takt, i synnerhet under renoveringarna som gjordes på sovjettiden, säger Michail Sidorov som är talesman för byggföretaget Summa Capital.

Företaget slutförde renoveringen efter att Rysslands president Dmitrij Medvedev hade tillsatt en specialkommission för att övervaka bygget.

Under flera decennier gick det inte att göra några större renoveringar på Bolsjoj, eftersom byggnaden stod på ruttnande pålar. Varje större förändring kunde ha lett till irreparabla sprickor.

– Jag var skräckslagen när de pålade om. Hela teaterns existens var beroende av att den inte skulle rasa samman. Det handlade om millimetrar. Lättnaden var enorm när det lyckades, då visste vi att Bolsjoj skulle leva vidare, säger Bolsjojdirektören Anatolij Iksanov.

Sovjetvandalism
I själva byggnaden fanns en hel del annat att åtgärda. Under sovjettiden förstördes akustiken då teaterledningen beslöt att gjuta en enorm betongklump under orkesterdiket. Samtidigt blev det sviktande scengolvet som hade anpassats till balettdans stumt och Bolsjojscenen känd som balettdansörernas mardröm. Kejsarens emblem ovanför den kejserliga logen avlägsnades och ersattes med en röd stjärna.

På den kejserliga foajéns djupröda sidenbeklädda väggar kan man fortfarande finna spår av den femkantiga stjärnan.

– Vi har gjort vårt bästa för att få bukt med spår av vandalism. Den här väven har tvättats och färgats om av utbildade färgerskor. Men på vissa ställen kan man fortfarande ana skuggan efter stjärnan, förklarar Sidorov.

Klåfingrig publik
Det var inte bara bolsjevikerna som förstörde Bolsjoj. Under årens lopp har åskådare stulit en mängd kristaller ur kristallkronorna.

– Vi var tvungna att göra om kristallkronorna helt och hållet. Nu ser man inte bara vilken form de egentligen ska ha, de bryter också ljuset på rätt sätt, förklarar Sidorov entusiastiskt.

Anatolij Iksanov är framför allt mycket stolt över att teatern har blivit bekvämare. Skådespelarna har fått fler duschar och toaletter och de legendariskt obekväma åskådarbänkarna är betydligt behagligare än förr.

På sin högtidliga öppningskväll den 28 oktober tar Bolsjoj emot bland annat Rysslands president Dmitrij Medvedev. Han kommer att sitta i den kejserliga logen, precis som alla de ryska ledarna före honom.

Var Vladimir Putin ska sitta är än så länge okänt.