För billigt? Lilla Teatern försöker begränsa antalet rabatterade biljetter, på Svenska Teatern ser man däremot erbjudanden som ett viktigt led i marknadsföringen. Foto: Leif Weckström.

Diskussion: ”Vänta med rabatterna för teaterbesök!”

Medan Svenska Teatern i fjol delade ut nästan 7 000 gratisbiljetter, sålde Teater Viirus bara 8 700 biljetter totalt. – Vi borde alla hålla priserna på skälig nivå, men inte gå för snabbt ut med rabatt, säger Matilda Sundström på Teater Viirus.

På Lilla Teatern har man gått in för ett begränsat antal prisavdrag när det gäller teaterbiljetter. Förutom premiärinbjudningar och personalens fribiljetter får pensionärer, studerande och grupper som är fler än 30 och 100 nedsatt biljettpris. Annars försöker man undvika rabatter så långt det går.
– Vi behöver biljettintäkterna och har man mängder av rabatter är det en signal om att det inte behöver kosta att göra teater. Min erfarenhet är att teater inte blir attraktivare av att den är gratis, säger teaterchef Pekka Strang.


På Teater Viirus har man märkt att publiken i dag förväntar sig rabatter.
– Det är inte någon enskild teaters fel, men överlag upplever vi en inställning från publiken att biljetterna ska vara billigare, man frågar genast ”är det rabattpris?” i stället för att utgå ifrån ordinariepris, säger Teater Viirus administrativa chef Matilda Sundström.


Sundström tycker att man kanske för lättvindigt går in för att erbjuda rabatter i stället för att vänta, signalerar man att något är slutsålt går folk med på att köpa till nästan vilket pris som helst.
– Men generellt har alla teatrar i dag problem med att få publik. Klart att man vill locka folk till teatern på olika sätt. Och visst ska människor utan pengar ha möjlighet att se teater, säger Sundström.
 

Hbl-kort ger rea
Både Teater Viirus och Svenska Teatern ger förmåner till personer med Hufvudstadsbladets kundkort. Svenska Teatern delade dessutom i fjol enligt Tinfo (teaterfältets informationsbyrå) ut 6 999 gratisbiljetter.
De nästan 7 000 gratisbiljetterna kan jämföras med Viirus totalt sålda 8 731 biljetter – frågan är om Svenska Teatern dumpar biljettpriserna och gör det svårt för andra att konkurrera.
– Det handlar om att hitta sin publik, om marknadsföring och att fylla salongerna. Det finns inga direktiv för biljettpriser och vi gör vårt bästa för att föreställningar ska vara attraktiva. I det ingår att vi ibland har erbjudanden. Vi sätter upp mycket ny dramatik och den behöver ibland en knuff. Hbl-kortet ger publiken en viss typ av fördel. Det är en fri marknad och det finns inga karteller, säger Johan Storgård, teaterchef på Svenska Teatern.

Det är en fri marknad och det finns inga karteller.


Men signalerar inte rabatterna att teater kan göras mer eller mind­re gratis?


– Teater ska inte vara gratis och vi ger inga andra gratisbiljetter förutom till premiärpubliken och företag som har samarbetsavtal med teatern, till exempel Hbl som är vår mediesponsor.
Storgård påpekar att det bakom de 6 999 gratisbiljetterna också finns projekt som Sagor för dig, där Helsingfors stad köpte upp 78 teaterföreställningar för daghem.
Ser man däremot på medelpriset på en teaterbiljett år 2010 ligger Svenska Teaterns biljetter på 22,07 euro och Teater Viirus på 12,63 euro.
Lilla Teatern har ingen skild statistik, men Helsingfors stadsteater som Lillan är en del av har ett medelpris på 25,67 euro, det vill säga högre än Svenska Teatern.
– Jag tycker inte man ska tävla med biljettpriser. Publiken binder sig mer till en föreställning som den betalar för, det blir mer av en upplevelse. Varför ska man gå gratis på teater? Det är som att gå till Akademen och plocka på sig böcker utan att betala, säger Strang.