Fått stöd. Svenska Kulturfondens bidrah har varit avgörande för att Teater Viirus skulle kunna sätta upp pjäsen Identity is a myth.

Efterlyses: Fördomsfri, vild och lyhörd direktör

46 personer ha sökt tjänsten som direktör för Svenska Kulturfonden. Den 10 november får vi veta vem det blir. Hbl:s kulturredaktion ringde runt på fältet för att ta reda på vilka förväntningarna är.

Två frågor ingick i den gallup Hbl:s kulturavdelning ställde:
1. Vilken är Kulturfondens viktigaste uppgift i dagens värld?
2. Vilka egenskaper hoppas du att fonddirektören har?

Annika Nyström, ordförande för Föreningen Brage.


1. Kulturfonden bör gärna agera kvickare än statsmakten, med det menar jag att statsunderstöd förutsätter etablerade projekt medan Kulturfonden kan stödja små aktörer med små projekt och även satsa på nya idéer. Eftersom Kulturfonden har mer muskler än de små fonderna och är mindre än staten kan den gärna agera smidigt.


2. Den nya direktören bör ha en god kännedom om fältet och aktörerna. Han eller hon skall vara en öppen person som gärna understöder nya och märkliga idéer och som också gärna satsar på ungdomen.

Georg Grotenfelt, dokumentärfilmare.


1. Kulturfonden har under de senaste åren spelat en helt avgörande roll för finlandssvensk film och det uppsving som nu tydligt går att märka. Som filmare är jag bekymrad över situationen på Yle och eftersom Kulturfondens stöd hittills stått i proportion till vad Yle kan bidra med är läget allvarligt. Jag hoppas att de storskaliga bidragen ska fortsätta och att man speciellt väljer att stödja film med konstnärliga ambitioner. Detta då projekt med ungdomsfokus eller potential till stora tittarsiffror ofta tycks gå före på Yle och andra håll, medan konstnärliga ambitioner hamnar i kläm. Förhoppningsvis väljer fonden att stöda också filmer som inte delfinansieras av Yle utan kanske visas på dvd, bio eller festivaler.


2. Personen behöver ha ett brett kontaktnät inom kulturfältet och konsten, i synnerhet kring det vi kallar högkultur. Kontakter till Norden samt stor erfarenhet och god smak behövs också.

Nora Hämäläinen, chefredaktör för Ny Tid.


1. Kulturfondens uppgift är att stöda mångsidig svenskspråkig kultur i Finland. Den ska i regel inte ersätta offentliga kulturstöd, men borde kunna tillämpa den här principen på ett flexibelt sätt om viktiga svenskspråkiga verksamheter är i fara på grund av uteblivna eller nedskurna offentliga stöd. Till exempel Ny Tids framtid är extremt osäker på grund av uteblivet presstöd från partierna, och tidningen kommer inte att kunna ersätta bortfallet med andra offentliga understöd. Är det här ett tillfälle för fonder att rycka in, eller ska man rycka på axlarna och tänka att allt har sin tid? Det här är förstås inga lätta bedömningar och kräver en väldigt god kännedom om kulturfältet.


2. Den viktigaste egenskapen hos den nya direktören är lyhördhet för det som sker på kulturfältet och en förmåga att identifiera och ta vara på existerande institutioner, kontexter och nätverk. Det är bra om personen har en förståelse för kulturarbetares och konstnärers arbetsvillkor, och för betydelsen av tillräcklig finansiering, kontinuitet och stabila infrastrukturer för framgångsrikt förverkligande av kulturella projekt. En person med rent ekonomisk eller administrativ kompetens kan inte leda Kulturfonden på ett sätt som tar vara på det enorma kunnandet inom konst och kultur som finns i Svenskfinland.

Mikaela Strömberg, författare och ordförande för Finlands Svenska Författareförening.


1. Det viktigaste är att förutsättningarna för konstnärer att arbeta professionellt fortsättningsvis understöds. Att trenden med långa arbetsstipendier fortsätter.


2. Personen skall vara kunnig och insatt i olika konst. och samhällsområden. Men även fördomsfri och vild vid behov.

Johan Tallgren, konstnärlig rådgivare för Helsingfors festspel.


1. Kulturfondens uppgift är att värna om det kulturellt möjliga från ett finlandssvenskt perspektiv, och då avser jag inte enbart språket. Språket utgör kanske 60–70 procent av uppdraget. Kulturfonden har också en viktig funktion i att värna om det mångkulturella Finland och kulturella minoriteter. Överlag har vi sett att både de finlandssvenska och finska fonderna tar över allt mera av det som staten tidigare inkluderade i sin budget. Fonderna och staten bör säkert gå en diskussion om vem som skall sköta vad.


2. Fonddirektören bör ha goda administrativa och ekonomiska kunskaper, men framför allt en bred uppfattning om den internationella konstvärlden. Berndt Arells styrka har varit uttryckligen denna. Om man prioriterar en kandidat med internationell kunskap har direktören bättre förutsättningar att reagera på det nationella och regionala och förhålla sig till det finlandssvenska. Leif Jakobsson är ett bra namn.

Matilda Sundström, administrativ ledare på teater Viirus.


1. Fondens viktigaste uppgift är att stöda konst och kultur genom att ge förutsättningar för dessa, inte att styra och beställa. Ur vår teaters perspektiv handlar det konkret om produktionsstöd. Vi har visserligen statsunderstöd men det går helt och hållet åt till löpande kostnader. Här har Kulturfondens bidrag varit centralt för att alls kunna producera föreställningarna. Att fonden dessutom hade pengarna att köpa vår lokal har också spelat en avgörande roll, nu betalar vi alltså hyra till dem. Man borde också värna om den öppna dialogen mellan fältet och finansiärerna och tätt följa med kulturlivet. Eftersom man på fonden har översikt över alla ansökningar kunde en uppgift även vara att föra vidare vissa delar av infon så att det kan skapas mer synergier. Ibland har detta lyckats i form av seminarier, något som kunde ske ännu mera.


2. Direktören borde vara en människa som har bakgrund i konst- och kulturvärlden, jag hoppas att man inte väljer någon som inte har det. Arbetet handlar om att fatta viktiga beslut för många olika delar av kulturlivet så erfarenhet av att se det inifrån är viktigt. Sedan finns det förstås miljoner kombinationer av egenskaper man kunde önska, kanske det vore en kvinnas tur för posten men inte heller det är ett absolut krav. Personen ska helst ändå inte ha varit särskilt politiskt aktiv sedan tidigare, utan hellre neutral.