Sonja Ahlfors (hedersomnämnande), Ida Fellman (trea), Ulf Överfors (vinnare), Ann-Helen Berg (tvåa) och Maria Ingman (hedersomnämnande).

Vinnarnovell skildrar en …kastrats livsöde

Ett tidningsreportage som aldrig blev av och i stället gestaltades i skönlitterär form. Den vinnande novellen i årets Solveig von Schoultz-tävling handlar om en man som av rashygieniska skäl kastrerades på trettiotalet.

Sedan Solveig von Schoultz-…priset instiftades 2004 har inga män funnits med bland de premierade. Ulf Överfors, pensionerad journalist från Jakobstad, bryter den trenden med vinnarnovellen Kastraten. I prismotiveringen talas det om ”ett aforistiskt avklarnat språk”, utsatthet, utanförskap, själens ensamhet och kroppens längtan.

– Novellen handlar om det som skedde i trettiotalets Finland och Sverige, det rashygieniska tänkandet som förekom och som fick konsekvenser, förklarar Överfors.

I klartext handlar den om en man som kastreras i 12-årsåldern på en lärarinnas initiativ.

– Hans mamma är ensamstående och han vet inte vad det är för operation han ska genomgå. Novellen skildrar hur hans liv blir.

Mannen möter två kvinnor, men kastrationen påverkar självfallet hans känsloliv.

Texten har sitt ursprung i ett tips Överfors fick under sin tid som tidningsjournalist. Enligt tipsaren fanns det en kastrat i staden vars historia borde berättas.

– Det blev aldrig något, jag vet inte ens vem mannen var. I stället behandlar jag nu ämnet i den här formen, så man kan säga att novellen bottnar i ett oförlöst reportage.

Överfors hade aldrig tidigare prövat på att skriva skönlitterärt när hans sambo visade honom annonsen om tävlingen och uppmuntrade honom att delta.

– Efter att ha skrivit tusentals ledare var jag tvungen att helt och hållet byta språklandskap. Jag föll flera gånger ner i ledarträsket igen innan jag hittade fram till en skönlitterär klang.

Är du rädd?

Av de tre pristagarna är andrapristagaren Ann-Helen Berg, till vardags amanuens vid Åbo Akademi, den med störst erfarenhet av skönlitterärt skrivande. Hon har två halvfärdiga manuskript hemma, och har gått kursen Litterärt skapande i Åbo.

– Den var en riktig kranöppnare, säger hon.

I prismotiveringen karaktäriseras hennes novell Där du är någon annanstans som en sorgesång om broderskap och moderskap där rädslan bildar refräng och kärleken klangbotten.

– Novellen har sin utgångspunkt i att min bror ställde mig frågan ”Är du rädd?”, berättar hon.

Hon karaktäriserar novellen som en tuff och mörk historia med vissa ljusglimtar i eländet.

– Jag tycker om noveller, både att läsa och att skriva dem, även om förlagen anser att de inte är så inkomstbringande.

Generad tredjepristagare

Yles webbarkivarie Ida Fellman skrev novellen Mötesprocesser vid en tidpunkt när det åter var dags för omorganistion och förnyelse på hennes arbetsplats.

– Det var också annars en jobbig period, säger hon.

Enligt prismotiveringen gräver hon sig rakt genom konsultjargongen ner till de verkliga mötenas bräcklighet och riskfylldhet. Hon tycker att det är lite genant att uppmärksammas i sammanhanget.

– Jag är rädd för vad folk ska tycka och för att novellen ska läsas självbiografiskt, för det är ofta så människor läser, säger hon.

Fellman skriver vanligen inte skönlitterärt, novellen hon får tredje pris för är ett undantag. Däremot älskar litteraturvetaren Fellman novellen som genre. Särskilt lite längre noveller är hennes favoritgenre som läsare.

– Jag har inga planer på att börja skriva skönlitterärt just nu. Jag är en person som inte är så förtjust i uppmärksamhet, och att publicera sig är att ge sig ut i offentligheten och utsättas för kritik, förklarar hon.

Jämn nivå

Enligt prisnämndens ordförande Gustaf Widén handlade de 151 bidrag som lämnades in ofta om kärleksbrist gestaltad ur en medelålders kvinnas perspektiv.

– Män och kvinnor tycks röra sig i olika världar, äktenskap går i kras, alkoholismen frodas och accelererande familjevåld gör nuet till ett helvete för många av novellens huvudpersoner, beskriver han.

Han karaktäriserar Solveig von Schoultz-tävlingen som en katalysator för den ångest som gömmer sig bakom finlandssvenskhetens ljusa fasad.

– Flera av de bästa bidragen tar avstamp mitt i dagens power-point-värld med nätet och Facebook som uttryck för en illusorisk gemenskap.

Enligt Widén var årets nivå ”helt hyfsad”. Särskilt den språkliga nivån var jämn. Ett tjugotal texter fanns med i diskussionen kring pris och hedersomnämnande.