Så här ser en tidig skiss för Stefan Lindfors designhållplats ut. Konstruktionen är gjord av stål och glas, och tanken är att hållplatserna inte ska ha en enda rät vinkel.Foto: HST

Prislappen kan stjälpa Lindfors designhållplats

En del direktionsmedlemmar i Trafikverket har fått skrämselhicka när slutsumman för Stefan Lindfors planerade designhållplatser presenterats. Men Lindfors vill inte göra en budgetversion.

– Tänk dig att man skulle ha bett Alvar Aalto göra en billigare variant av Finlandiahuset.

Lindfors befinner sig i New York när Hbl ringer upp. Han är uppenbart förvånad över att HST, Helsingfors stads Trafikverk, har börjat tveka kring hans planerade spårvagns- och busshållplatser.

– Jag har konsulterat och sammankallat en massa olika människor under hela processen, från HST och stadsplaneringssidan. Prislappen borde inte komma som någon överraskning, säger han.

Hbl har skrivit om de planerade designhållplatserna förr. Uppdragsgivaren är Helsingfors stads trafikverk tillsammans med reklambolaget Jcdecaux. Tanken är att desighållplatserna ska invigas nästa år när Helsingfors är designhuvudstad. De aktuella hållplatserna skulle placeras på Hagnäs torg. Det handlar sammanlagt om åtta stycken, med en prislapp på cirka 100 000 euro per hållplats.

I går skrev Helsingin Sanomat att Trafikverkets direktionsmedlemmar blivit tverksamma kring slutsumman.

– Nog kom det som en överraskning att det är så mycket. Jag vet inte om det är en rimlig summa med tanke på nyttoaspekten. Och jag frågar mig varför man måste göra åtta stycken, säger Ari Järvinen (Saml), som är medlem i Trafikverkets direktion.

Beslutet om hållplatserna tas på ett möte imorgon bitti. Direktionens ordförande Jessica Karhu (grön) verkar mindre skeptisk till projektet.
– Det kostar förstås mera än en vanlig hållplats, men jag skulle inte säga att priset kom som någon överraskning för mig. Vissa tycker att det är dyrt, någon tycker tydligen att designen är ful. Kanske tycker någon också att det är onödigt att sätta så här mycket pengar på design, säger hon.

Hållbar design

Direktionen har fått se en prototyp av hållplatserna. Trafikverket har redan betalat 70 000 euro för själva designen, plus 10 000 euro för prototypen. De pengarna ingår i den totala summan på knappt 800 000 euro som hållplatserna skulle kosta att förverkliga.

När Hbl ber Stefan Lindfors beskriva sitt verk blir han provocerad.

– Skulle du Picasso skulle förklara hur hans tavlor ser ut?

Lindfors säger att han aldrig fått några budgetramar.

– Det funkar inte så. Jag har fått ett uppdrag, där jag har försökt analysera behoven. Uppdraget presenterades för mig så här: de mest trafikerade knutpunkterna i stan skulle få ett nytt fejs. De förslag jag tagit fram är möjliga att modifiera så att de ska passa överallt. Jag har tänkt på praktiska lösningar, som att de ska fungera om man är rullstolsburen eller blind. Och jag har tänkt mycket på att de ska skydda mot väder och vind, vilket de nuvarande inte gör.

De hållplatser som finns i Helsingfors i dag kostar mellan 10 000 och 30 000 euro. I de Lindforska kurerna ska man kunna använda sig av den senaste tekniken.
– Det här är design som man kan leva med en lång tid, säger han.

Ari Järvinen kan tänka sig att rösta för hållplatserna om man sänker antalet.
– Om alla åtta förverkligas blir slutsumman huvudlös. Det är för dyrt. Men eftersom vi redan betalat för designen kunde man ju börja med att bygga en, säger han.