Vi är skrämmande nära lyssnarna

– Det är sorgligt men sant att vi på sätt och vis blivit unika eftersom så många andra kanaler lämnat det här sättet att jobba. I stället tyr de sig till uppifrån styrda spellistor, säger Ville Blåfield, förman på Radio Helsinki.

Som en stor gul sockerbit står Radio Helsinkis studio uppe på åttonde våningen i Sanomakoncernens gigantiska glashus. Det är dagen efter den stora jubileumsfesten på Tavastia och kanalchef Anna Laine förklarar att partajet pågått hela natten. Med all orsak - kanalen som inledde sin existens i början av september 2000 har tio turbulenta år på nacken. Flera namn som var med från början syns ännu i tablån: Njassa, Maria Veitola , Uuge Kojola och så bland annat Laine själv.

– Många, också jag, kom direkt från Radio City. I början hade vi en enorm programkarta i form av en exceltabell som vi fyllde ut efter hand. Man fick ringa runt och kolla om folk kunde ta ett par timmar här och där. I dag är allt förstås mer schemalagt och professionellt skött.

Grundidén att bli en viktig del av stadens stadskultur genom att ha ett gäng kunniga dj:s som själva väljer ut musiken som spelas finns fortfarande kvar. Den är enligt förmannen Ville Blåfield kanalens trumfkort.

– Det är sorgligt men sant att vi på sätt och vis blivit unika eftersom så många andra kanaler lämnat det här sättet att jobba och i stället tyr sig till uppifrån styrda spellistor.

Något direkt ansvar för att bidra till mångfalden av radiokanaler känner ändå varken Laine eller Blåfield.

– Att vi behövs blir visserligen tydligare hela tiden men annars ser vi det nog mer som en frihet att kunna erbjuda ett så stort utbud av specialprogram.

 Skilda koncept

En definitiv vändpunkt kom ändå 2005 då Helsingin Sanomat meddelade att de tar över kanalen.

– Många lyssnare var rädda för att vi skulle bli "Radio Helsingin Sanomat", ungefär att Aatos Erkko skulle bestämma innehållet. Men vi har förhoppningsvis visat att så inte är fallet, förklarar Laine.

Ändå är ytterligare förändringar på kommande. I samband med jubileet går man in för att förstärka samarbetet med veckobilagan Nyt-liite. De två redaktionerna flyttar ihop och får en gemensam chef i Blåfield.

– De skilda koncepten består men jag ser många möjligheter att också skapa ny synergi, att medierna berikar varandra så att säga, säger Blåfield.

Den typiska Radio Helsinki-lyssnaren har heller inte förändrats nämnvärt enligt duon. Hon eller han är stadsbo, mellan tjugo och fyrtio, välutbildad med eller utan familj.

– Vi har en skrämmande nära relation till lyssnarna som är både interaktiv och intim. Många programideér som kommer via dem har vi förverkligat direkt.

Utmaningen inför framtiden ser Laine och Blåfield framför allt i att som kanal fortsätta ha förmågan att kännas fräsch.

– Vi måste hitta nya låtar, kännas öppna, äkta och vara ärliga. Det blir alltid fel när man försöker vara cool. Den stressen känner jag allt för bra till, säger Laine.

– Förhoppningsvis gör vi alltså exakt samma sak om tio år som vi gjort de tio senaste, tillägger Blåfield.

Andrea Svanbäck

andrea.svanback@hbl.fi