Åke Blomqvist Youtubelegend

Det finns ett tjugotal videoklipp på Youtube med olika variationer av Åke Blomqvists dansvideo. Originalet spelades in 1980 och har över 800 000 visningar på Youtube. När Hbl ringer upp den legendariska dansläraren vet han precis vilken video det handlar om.

– Någon amerikan har satt den där och nu snurrar den runt på internet utan att jag får pengar för det.

Från början gjordes videon för att undervisa vuxna i discodans. I dag är den ett populärt inslag på firmafester och olika reklamjippon. Klädföretaget Diesel har flugit ner Blomqvist till Venedig för en konsert. Det klassiska filmklippet projicerades på fyra väggar och efteråt uppträdde mästaren själv.

– He is alive, he is alive, skrek de när jag kom ut, säger Åke Blomqvist i telefonen från sitt sommarstället i Sibbo.

Spridits över världen

Ett flertal europeiska produktionsbolag har köpt rättigheterna till filmklippet. Åke Blomqvist discosteg har även visats på tv-kanalen CNN och svenska ZTV har sökt upp danskungen i ett tv-inslag.

– Det har varit bra business, trots att videon är 28 år gammal.

Som marknadsföring motsvarar discoklippen en reklamkampanj för hundratusentals euro, berättar Petteri Kilpinen, verksamhetschef vid PHS reklambyråer i Helsingfors.

Han berättar att Youtubes betydelse inom reklambranschen växer. Vem som helst kan lägga upp ett videoklipp som sedan ses av hundratusentals människor. Små fenomen blir världskända utan kommersiella krafter, vilket discoklippet är ett exempel på.

– I Finland är det annars bara Nokia som har råd att sprida sitt budskap över hela världen, säger Kilpinen.

Han konstaterar att den traditionella reklamen är på väg bort och att marknadsföring idag handlar om att skapa positiva associationer kring en produkt. Det har Diesel utnyttjat i Åke Blomqvists fall, då de i ett filmklipp bytt ut hans skor mot företagets egna.

Svårstyrt

– Risken med marknadsföring på Youtube är att budskapet förändras och utvecklas åt helt fel håll. Ingen kan längre styra över var eller hur budskapet visas.

Det tillkommer ständigt nya remixer av Åke Blomqvists dansvideo och en av de senaste är gjord med musik av det brittiska bandet Arctic Monkeys. Det finns även en variant med Daft Punk som bakgrundsmusik, liksom en finsk discoversion. Men att mannen i ursprungsvideon heter Åke Blomqvist är okänt för många tittare.

"I still dont know what language this is. Its definitely not German" skriver signaturen "Dechileen" under en video. "Rusos locos", galna ryssar, skriver signaturen "Juliosaa". Det är bara två av de hundratals kommentarer videorna fått.

Så varför har discovideon blivit så populär?

– Allt som är löjligt säger de är roligt. Nu dansar jag bara tango, men discodansen är bra reklam för mig, säger Åke Blomqvist.

JULIA WIRÆUS

julia.wiraeus@hbl.fi

Se Åke Blomqvist på Youtube:

Ett av orginalen.
Svenska ZTV söker upp internetkändisen Åke Blomqvist.

Åke har fått flera efterföljare på Youtube, här får man lära sig att dansa rave.

Discokungen gör comeback.
Andra klassiska Youtubeklipp:

Unga kristna män tar ton.
Nisa Soraya visar var skåpet ska stå.
Finska fiskare får en tvåkilos sik.

Rallyföraren Timo Rautiainen får en sten i baken.

Armi och Danny blir internationella.