"Vare sig det handlade om att ställa sjuhundra bäddade sängar på en strand eller att konstruera en enorm bronsskulptur och frakta ut den i spanska öknen så gjorde Hipgnosis det alltid på riktigt, utan att manipulera sina bilder, skriver Kaj Korkea-aho.

Kaj Korkea-aho: Storm

Storm Thorgerson levde parallellt med rockmusikens uppgång och storhetstid, skriver Kaj Korkea-aho.

Skivomslaget dog den 18 april 2013 efter en längre tids sjukdom. Det sörjs närmast av flera generationer skivsamlare och vinylnördar. Var och en kan hålla minnesstund med de närmast anhöriga skivorna, plocka fram favoriter ur hyllan och minnas genrens elegans och meditera över styrkan hos en lyckad audiovisuell helhet. Tysta minuter undanbedes.

Storm Thorgerson, brittisk grafiker och fotograf, blev 69 år. Han grundade grafikfabriken Hipgnosis i slutet av 60-talet och hade sin storhetstid under 70-talet, då han designade skivomslag för Pink Floyd, Led Zeppelin och Genesis med flera. Få känner längre till hans namn, men i princip alla känner till någon av hans bilder – de är ofta spektakulära och dramatiska, med starka symboler och absurda inslag. Det allra mest kända omslaget är tyvärr ett av hans tråkigaste – prismat på omslaget till Dark side of the moon – men hans portfolio är i övrigt alltigenom guld – och inte minst värd att googla.

Vare sig det handlade om att ställa sjuhundra bäddade sängar på en strand (Pink Floyds Momentary lapse of reason) eller att konstruera en enorm bronsskulptur och frakta ut den i spanska öknen (Audioslaves självbetitlade debutalbum) så gjorde Hipgnosis det alltid på riktigt, utan att manipulera sina bilder. Många av fotosessionerna var närmast avantgardistiska och ibland absurda happenings. Ett berömt exempel är när omslagsbilden till Pink Floyds Animals-skiva togs vid ett kraftverk i London. Omslaget föreställer en svävande gris mellan kraftverkets skorstenar, och under fotograferingen gick linan till den uppblåsbara grisen av, vilket resulterade i hysteriska nyhetsrubriker och ett Heathrow i kaos då flygkaptener rapporterade att de iakttagit en flygande gris.

Bland mina egna Storm-favoriter finns skuggorna på omslaget till Muse Absolution, handskakningen med den brinnande mannen på Pink Floyds Wish you were here och familjen som obehagligt leende samlas kring ett mystiskt svart objekt på Led Zeppelins Presence. Samtliga dessa bilder är i sig själva suggestiva historier, separata konstverk som görs starkare av musiken som de innesluter samtidigt som de i sin tur förhöjer musikupplevelsen. Mervärde på ett mycket påtagligt sätt.

Storm Thorgerson levde parallellt med rockmusikens uppgång och storhetstid. Han drabbades poetiskt nog av en stroke 2003, samma år som Itunes lanserades och i princip dödade musikalbumet. Han fortsatte ändå jobba i ytterligare tio år och designade ända fram till sin död. Det snedvuxna trädet på omslaget till Biffy Clyros Opposites från i år är ett av hans sista verk: urgammalt, böjt, ensamt och utsatt för en ökenliknande omgivning. Det är en ödesmättad bild, profetisk om musikalbumets tillstånd kan man tycka. Men trädet på bilden lever fortfarande. Och omslaget fick mig att köpa skivan.

Kaj Korkea-aho är författare