Isa Mårtensson och Petski Westerholm pratar i ettrigt tempo om ditten och datten i X3M-tv. Foto: Yle.

Andrea Svanbäck: Snabbare, vitsigare!

Webb-tvs upplägg tycks förföljas av en ständig önskan om något mer, skriver Andrea Svanbäck.

Det har snackats mycket webb-tv under senaste tiden, så pass att det är frestande att tala om besatthet. Alla mediehus, också Hufvudstadsbladet, vill i dag vara med om att skapa framtidens innehåll som allt mer tycks betyda lättproducerad rörlig bild.

Sanningar som ingen längre ifrågasätter när det kommer till webb-tv är att innehållet måste drivas av intensitet. Gud förbjude att någon slutar titta på grund av för långsamma eller invecklade resonemang. Samtalet ska också helst hålla sig kort. Få lär ha tålamod att följa program mer än max en halvtimme. Dessutom måste det gå att se klippen var som helst: under skolrasten eller på toan. Unga flyr allt som är tablålagt. De vägrar hålla tidtabeller, sägs det.

Med drygt två veckor sedan premiären på Radio Extrems webbsatsning X3M-tv kan det vara värt att testa ovanstående påståenden på kanalens nya satsning. Programmet som sänds tisdags-, torsdags- och fredagseftermiddag har som uttalad målsättning att ”plocka fram det hetaste på nätet”. I ett lagom kaotiskt redaktionslandskap där övrig redaktion agerar levande bakgrund pratar Isa Mårtensson och Petski Westerholm i ettrigt tempo (check) om ditten och datten. Man håller sig under halvtimmen (en kaffepaus, check) och klippen dinglar kvar på Arenan efteråt (check).

Själv tycker jag om det opretentiösa tilltalet men övertygas mer sällan av innehållet: en videohälsning av Isac Elliot, gästbesök av ett marsvin och mycket gratisreklam för kanalens medarbetare och övriga Yle-program.

Webb-tvs upplägg tycks överlag förföljas av en ständig önskan om något mer: snabbare, vitsigare, tokigare! Ta till exempel Svenska Yle i Vasa och tv-kanalen Åland 24 som båda nyligen fick för sig att avsluta nyhetssändningarna med att personalen gjorde Harlem Shake. Se där, snackisen var gjord.

Hur många som tittar spelar kanske inte så stor roll längre. Enligt en artikel i den amerikanska tidningen Wired uppges att allt fler tv-kanaler i dag värderar samtalet om tv på sociala medier minst lika högt som regelrätta tittarundersökningar. Medan serier ännu för några år sedan kunde läggas ner på grund av för låga tittarsiffror har informationen om när, hur och vem som kollar nu fått konkurrens av hur stor uppmärksamhet innehållet lyckas skapa.

Enligt logiken skulle måttet för hur framgångsrikt till exempel X3M-tv är inte vara hur många tittningar de enskilda sändningarna har utan hur mycket det snackas om programmet, hur medvetna vi som tittare är om att det alls existerar. En ny sorts målbild som även den här texten bidrar till.