Inhemska LCMDF kommer ut med ny EP i höst. Foto: LCMDF.

Jenny Jägerhorn: Musikens wow-effekter

När cd-skivan nu fyllt 30, och som produkt börjar bli utrotningshotad, är tajmningen viktigare än någonsin. Skivbusinessen har allt mer börjat följa ekonomins kvartalslogik och precis som i IT-branschen har också kraven på en wow-effekt blivit allt större.

Efter sommarens kollektiva musikupplevelser – i form av otaliga festivaler – övergår musiklyssnandet höstetid ofta till det mer privata. I takt med att höstmörkret faller och kylan kryper in i märgen drar vi oss tillbaka till våra egna skrymslen. Kvar blir du och plattan. Då ökar också suget efter ny musik, vilket musikbranschen är högst medveten om. Hösten är rena rama julafton för musikdiggare.

Men sättet att ge ut musik har tagit nygamla former. Skivindustrin har delvis gått tillbaka till 60-talet då singeln dominerade och albumformatet ännu inte riktigt etablerats. Nu möts man av ett konstant flöde av singlar, remixar och EP:n – det här för att hålla momentum uppe så att bloggar och radiostationer ständigt kan mata ut nya versioner och nytt material. När cd-skivan nu fyllt 30, och som produkt börjar bli utrotningshotad, är tajmningen viktigare än någonsin. Skivbusinessen har allt mer börjat följa ekonomins sätt att dela in året i kvartal.

Precis som i IT-branschen har kraven på en wow-effekt blivit allt större. För att sticka ut ur bruset måste man hitta på något extravagant. Chockera, bli en snackis och du säljer. Ett exempel på det här är bråket i somras mellan Erykah Badu och The Flaming Lips som ledde till en storm på nätet. Bandet publicerade en video som gav intryck av att Badu uppträdde naken och porrigt – utan hennes samtycke. Och visst växte publiciteten. Wayne Coyne, TFL:s frontfigur skrev på Twitter: "You hatin me has gotten the video 100 000 more views!!!"

I takt med att det digitala musikflödet bli allt stridare blir också musikkonnässörerna allt kräsnare. Det krävs mer än bara musik för att hajp-rikets portvakter ska släppa in artisten.

De som lyckats är bland annat Asap Rocky, The xx, Cat Power och Bat for Lashes som precis kommit ut med nytt. Gamla rävar som också i höst återkommer med nya album och spelar på att de är bekanta är Pet Shop Boys, Green Day och Bo Kaspers Orkester.

Ett av de största släppen står ändå brittiska Muse för. Två månader efter skivreleasen i måndags presenterar de dessutom sitt nya material live i Helsingfors. Det är en blandning av allt från dubstep, elektro och funk till stadionrock med symfoniorkester. Första singeln Madness visar att Muse förstått att klubbmusiken under det gångna året har blivit popmusik för den stora massan. Videon har redan samlat långt över fem miljoner visningar på Youtube. Medveten försäljningsstrategi av Muse?

En annan som surfar på klubbmusikens våg är No Doubt. På sin nya skiva förlitar de sig på en av världens just nu hetaste producenter, Diplo, som med sina signifikanta sampel och sound garanterar uppmärksamhet i bloggosfären.

Andra släpp värt att notera är inhemska LCMDF som tar sig an 90-tals musiken från motsatt håll och kommer ut med en ny EP i höst. Eller rättare sagt tre Ep:n i stället för ett album. Tajmningen igen.

Höstens svarta häst är Loreens debutalbum. Kan den leva upp till hajpen och skapa eufori? Det är väl pop-poliserna som i slutändan avgör.

Skribenten är t.f. musikredaktör