Malin Slotte: Köpa Eurovision för pengarna

I kväll står det förmodligen mellan Sveriges till perfektion slipade nummer och Rysslands ystert vimsiga gummor i Eurovision Song Contest i Baku. Med länder som Italien, Rumänien, Cypern, och kanske också Spanien, som möjliga överraskningsskrällar. Det blir en spännande kväll.

Men minst lika spännande som själva tävlingen är i år den plats där detta nöjesspektakel utspelar sig. På grund av sitt korrupta odemokratiska system är Azerbajdzjan det mest kontroversiella arrangörslandet i eurovisionens historia. Eurovision är tänkt att vara en opolitisk arena där länder möts i musikens tecken, men i år är festivalen mer politisk än någonsin, om än åtminstone innanför eurovisionsbubblans spänningsfält som den där flodhästen i vardagsrummet man inte kan nämna. Ett talande exempel var när en BBC-reporter på en presskonferens tog upp svenska Loreens möte med oppositionen i Azerbajdzjan och snabbt tystades ner av konferencieren. Även artisten var tvungen att slingra sig ur situationen för att inte riskera att diskvalificeras.

Azerbajdzjan har tagit sig an årets evenemang med den uttalade strävan att arrangera den bästa Eurovision Song Contest i tävlingens historia. På lite mer än ett halvår föste man undan alla som bodde ute på en udde i Kaspiska havet, för att smälla upp en kristallformad arena med plats för …25 000 personer. Vi har med andra ord havsutsikt, och går man ut på strandpromenaden ser man hela Baku i ett mäktigt storstadsgytter kröka sig kring den vik staden ligger vid. En bit bort ståtar världens näst högsta flaggstång på 162 meter med flaggan böljande i topp.

I mörkret är detta högbevakade område en enda stor ljusshow. Arenans fasader glittrar, en stor glimmande glob där alla deltagarländers flaggor cirkulerar spelar årets låtar, och tittar man in mot stan ser man de tre skyskraporna The Flaming Towers flamma i den azeriska flaggans färger. Det är inte utan orsak som staden kallas Kaspiska havets Dubai. Här finns nybyggda palatsliknande byggnader i mängder, och nya verkar på kommande överallt. Det är en stad som med nyrikt högmod sträcker på sig och vill imponera på besökaren, men slummen, fattigdomen, ligger aldrig långt borta i Baku. Den får vi förstås inte se i tv-sändningarnas tillrättalagda och retuscherade vykort.

Eurovisionen i Azerbajdzjan framstår som eurovisionshistoriens mest målmedvetet genomförda PR-kampanj. Från det att man gick med i tävlingen 2008 har man strävat efter att få visa upp sig i den show vi ser i kväll. Mycket har visat sig kunna köpas för oljepengarna: svenska showbizproffs som fixade fjolårets vinnarlåt, en arena med kameleontförmåga, och turistreklamfilmer i suggererande slow motion mellan låtarna. Därför gör programledarna i all sin bedrövlighet en lite lättad. Att allt ändå inte har kan köpas för pengar.