Kommentar: Debutanterna sjabblas bort

Detbutkonserterna är ett bra koncept för att presentera nya förmågor. Att hålla debutkonsert är dessutom tänkt att vara en stor ära.

För att beviljas rätt att hålla debutkonsert vid Sibelius-Akademin måste man ha avlagt A-examen med högsta betyg och dessutom godkännas av en nämnd som väljer vem som får hålla debutkonsert.

Vad jag inte förstår är varför de unga debutanterna sedan sjabblas bort. Vid Sibelius-Akademin ordnas i höst åtminstone tre debutkonserter som alla mer eller mindre drunknar i det övriga utbudet. Den första konserten ordnades i tisdags för halvtom sal (Johanna Vänttinen), de två följande ordnas med en dags mellanrum 13.10 (Antti Leinonen) och 15.10 (Mizuho Kojima). Den senare ordnas dessutom samtidigt som Sibelius-Akademins produktion av Olli Kortekangas opera Yhden yön juttu har premiär i Sonoresalen.

Är man inte stolt över sina förmågor eller vågar man inte ställa sig helhjärtat bakom dem? Eller förmår Akademin inte kommunicera tydligare vad man satsar på?

I Musikhusets foajé finns två stora plakat där HSO och RSO presenterar höstens program och ett tredje där det står Sibelius-Akademin med stora bokstäver på blå bakgrund. Kunde man tänka sig att man på Sibelius-Akademins plakat kunde presentera debutanterna med namn och bild?

Titta bara på hur Elisa förde fram Miina-Liisa Värelä som årets debutant på Helsingfors festspel fast hon inte gjorde annat än sjöng ena sångpartiet i sista satsen av Mahlers andra symfoni.