Dopningsmisstanken kring Juha Lallukka har fått sponsorerna att fundera. Foto: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Skandal kan bli dyr för landslaget

Huvudsponsorerna är inte redo att överge skidåkningen rakt av. Men de kan dra bort pengar från landslagsverksamheten. …– Vi måste sitta ned och prata, säger St1:s marknadsföringschef Harri Tuomaala.

Längdskidåkningens huvudsponsor, oljebolaget St1 har inte ens en så kallad dopningsklausul i sitt samarbetsavtal med Maastohiihto ry. Det nuvarande samarbetskontraktet löper fram till 2014.

– Det var meningen när vi började samarbeta med skidförbundet efter dopningsskandalen i Lahtis 2001, att vi inte lämnar dem i sticket, säger marknadsföringschef Harri Tuomaala.

– Om det visar sig att dopningsmisstankarna stämmer måste vi sitta ned och diskutera om hur vi i framtiden, i enlighet med samarbetsavtalets anda, kan se till att en större del av vårt understöd går till antidopningsarbete och barn- och ungdomsverksamhet.

Fonectas samarbetsavtal med Maastohiihto ry innehåller en dopningsklausul, men enligt marknadsföringsdirektör Jukka–Pekka Vuori går det inte att säga upp det utan vidare på grund av ett enskilt dopningsfall. Däremot kan Fonecta kräva kompensation av skidförbundet.

– Jag tror inte att dopningsmisstankarna, om och när de bekräftas, skrotar hela vårt samarbete som börjat så bra. Vi har fått bra synlighet via skidåkningen, det är en populär idrottsform och en av våra få potentiella trumfkort i OS-sammanhang. Dessutom handlar det inte bara om toppidrott, utan skidor som ungdomsidrott och motionsform.

– Det här verkar handla om ett enskilt fall, men det är viktigt att saken utreds.

Däremot har Veikkaus förbehållit sig rätten att ensidigt säga upp samarbetet med längdskidåkningen ifall en enda skidlöpare åkt dit för dopning. Det betyder inte att Veikkaus häver samarbetet även om Juha Lallukka är skyldig, säger kommunikationsdirektör Ilkka Juva.

– Det absolut väsentliga är om Juha Lallukka agerat på egen hand eller om det handlar om en större systematik, säger han.

Det tog åratal att bygga upp skidförbundets ekonomi efter att Lahtisskandalen fördrivit alla sponsorer. Först de senaste årens framgångar har lockat sponsorerna tillbaka.

Hur tycker du de här dopningsmisstankarna inverkar på skidåkningens image ur sponsorernas synvinkel?

– Annars skulle ett enskilt dopningsfall inte göra någon större skillnad, men när det gäller skidåkning är det tyvärr så att de senaste årens händelser gör att det inverkar på helhetsbilden av grenen, säger Ilkka Juva.