Dags för kvällsmiddag med åländsk fisk ombord på segelbåten Blanche. Jorma och Sisko Rajamäki sitter till vänster om bordet, Rasmus Rajamäki och Mira Kuusela till höger. Foto: Robert Jansson.

Naturhamnar hör till på seglatsen

Jorma Rajamäki och hans besättning kom till ön Stegskär på eftermiddagen, förtöjde vid klipporna och stannade över natten. Ett par nätter i en naturhamn hör till under seglatsen i Ålands skärgård.

Enligt sjörapporten skall vinden från syd öka till 11 meter per sekund och mot kvällen väntas en regnskur. Men Jorma Rajamäki med tre besättningsmän i segelbåten Blanche, en Baltic 35, lider ingen nöd.

De har i god tid sökt sig en natthamn vid Stegskär som ligger söder om Mariehamn och hinner inta kvällsmiddagen i solsken.

De har förtöjt vid öns norra sida och här ger bergen ett bra skydd mot vinden.

– Jag har seglat i den åländska skärgården i över 20 år. I år stannar vi en vecka, säger Jorma Rajamäki som bor i Tammerfors och har sin båt stationerad i Hangö.

Markägare emot

Stegskär är en av de naturhamnar som nämns i den hamnguide över Åland som gavs ut i våras. När författaren och seglaren Anders Hellberg berättade om sina planer – att även ta med naturhamnar på privatägda områden – blev flera berörda mark- och vattenägare upprörda.

De ville inte ha mer reklam för sina skyddade ankarplatser. De ansåg att de redan hade mer än nog av negativa konsekvenser som nedskräpning, löst springande hundar och grillning på klipporna.

Men Hellberg stod på sig och en del utvalda naturhamnar på privat mark finns med. Stegskär bjuder enligt guiden på "en djup och vacker lagun, nära farleden mellan Mariehamn och Rödhamn". Havet ligger öppet utanför men i lagunen är det lugnt vid de flesta vindar och ankardjupet "är närmast perfekt i hela viken".

Sköter sig

Seglaren Jorma Rajamäki säger att det hör till allemansrätten att ligga en natt i en naturhamn.

– Vi sköter oss. Vi har inga hundar och vi grillar inte på klipporna. En del kanske tycker att det är naturförstörelse att slå in kilar i bergssprickor för förtöjningen men jag tycker att det är okej, säger han.

Rajamäki känner inte till Hellbergs hamnguide. Han hittar till Stegskär ändå.

– Jag har varit här flera gånger. En kompis i Tammerfors tipsade mig om den här platsen. När man fått nog av Mariehamn är det här ett fint ställe att komma till, vackert och lugnt, säger han.

Ett stenkast från Rajamäki ligger segelbåten Vesta från S:t Karins. Joona Koski ombord visar sig vara en van Ålandsbesökare.

Han är dykare och kommer flera gånger per år, både med motor- och segelbåt.

Inte heller han har Hellbergs guide men han känner till Stegskär ändå. Ryktet om bra naturhamnar går bland båtfolket.

– Jag kan förstå om markägare blir arga om man lämnar skräp efter sig men jag tar mitt ansvar. Jag grillar visserligen i land men inte på klipporna utan i en bärbar grill, säger han.

Han tänker sig en seglats runt Åland men vindarna har sista ordet.

– Jag övernattar helst i naturhamnar. Det blir gästhamnar när maten och vattnet är slut, säger han.

Gillar läget

Sune Karlsson, en av tre delägare till Stegskär, säger att ön sedan länge varit populär bland båtfolket och förr kunde han röka en fångst sik och låta barnbarnen åka till Stegskär för att sälja.

Karlsson knorrar inte över att ön finns med i guiden.

– Den är obebyggd och båtfolket stör inte oss. Jag tycker att man ska ha en viss frihet i naturen men den ska också värdesättas. Man ska bära sig åt som folk, inte krossa flaskor eller göra upp eld, och de allra flesta sköter sig, säger han.

Antalet båtar har inte ökat vid ön sedan guiden kom ut.

– Sist jag körde förbi låg tre båtar där. Båtarna blir allt större och dyrare och många tycker kanske att det är för osäkert att ligga i en naturhamn, säger han.

Ingen ökning

Både Jorma Rajamäki och Joona Kos­ki känner till en annan naturhamn som nämns i guiden – Anderbergsfladen i Föglöskärgården. Där har de övernattat många gånger.

Områdets ägare, Johan och Helene Franzén, var kritiska till att deras ägor skulle marknadsföras utan att de hördes. I dag säger de att guiden varken gjort till eller från vad gäller antalet båtar.

– Ungefär som tidigare, i snitt ett trettiotal båtar per natt under högsäsong, säger Johan Franzén.

En förkortad version av hamnguiden gick nyligen ut till alla medlemmar i Svenska kryssarklubben, cirka 30 000 exemplar. Om det leder till en ökning av svenska båtar i åländska vatten märks möjligen nästa år.