Den fjärde generationen blev den sista med bakhjulsdrift. Modellen tillverkades 1979–1983, men kombivarianten hängde med ända till 1987. Corolla E70 hade en 1,3-liters motor, men fanns även i en sportig Liftback-variant, som hade 1,8-liters­motor. Foto: Toyota

Trogen vän i snart 50 år

Något tålte hon skrattas åt, men mera hedras ändå. Toyota Corolla har alltid haft vissa personlighetsdrag gemensamma med Runebergs Lotta Svärd: en nödvändig och trogen bilmodell i Finland sedan 1966, men en som sällan väckt de stora passionerna.

För en Corollaköpare har nyckelorden varit "över förväntan". Mycket för pengarna, men fortfarande bara en enkel och funktionell bil utan prål och lyx.

Toyota Corolla är av den orsaken det modellnamn som sålts mest i hela världen, och det innebär hittills mer än 40 miljoner. Av dem har 300 000 sålts i Finland, och mer än hälften är fortfarande i trafik.

Toyota är som helhet världens största biltillverkare. Under årets första sex månader sålde den japanska tillverkaren 4,9 miljoner bilar. Ännu 2011 låg Toyota trea efter General Motors (GM) och Volkswagen. Nu var General Motors försäljning 4,85 miljoner och Volkswagens 4,7 miljoner.

Exporten har nu underlättats av den försvagade japanska yenen. På hemmaplan har försäljningen minskat eftersom subventionerna för bilar med lägre utsläpp avslutats.

Lagombil för alla

Orsaken till Corollas popularitet har aldrig varit den körglädje bilen erbjudit. Det är först på senare tid som till exempel styrningen närmat sig det som man bör kräva av en modern bil.

Snarare har Corolla varit en medianbil som inte irriterar speciellt mycket. Utrymmena har varit tillräckliga, utrustningen rätt hyfsad med tanke på vad konkurrenterna erbjudigt samtidigt, och andrahandsvärdet har alltid varit bättre än genomsnittet. Skälet till det är en jämn och pålitlig kvalitet och ett väl utbyggt servicenät.

I finländska förhållanden har Corolla ända sedan start visat sig vara en kompetent vinterbil, vilket också bidragit till att de trogna kunderna ofta hållit sig till samma märke och modell i långa tider.

Under en lång räcka av år var det alltid Corolla som toppade modellstatistiken i Finland, och det var egentligen bara Toyota själv som kunde bryta den trenden.

Det ­kanske lite förvånande tricket var att år 2007 splittra upp ikonen Corollas olika modellvarianter och kalla alla utom sedanversionen för Auris i stället. Den högbyggda MPV-varianten av Corolla hette visserligen fram till 2009 Corolla Verso, men numera är den enbart Verso. Kvar blev bilen som numera öppet inriktar sig på länder som Ryssland, Turkiet och Israel där många fortfarande vill ha klassiskt utseende och separat baklucka.

Försäljningen beräknas röra sig omkring 1 000 enheter per år i Finland, medan Auris säljer 2 500 kombi- och 2 000 femdörrarsmodeller.

Den nya sedangenerationen är den elfte i ordningen och kommer att tillverkas i 16 länder. Försäljning av modellen kommer det att bli i 150 länder, vilket bör klassa den som en av de viktigare världsbilarna.

Många förnyelser

Corolla var bakhjulsdriven ända till 1984, och också i övrigt har bilvärldens innovationer snabbt sipprat ner till Corollas nivå. Även om namnet är snart 50 år gammalt kan man alltså inte säga att det skulle vara samma bil som på sextiotalet.

Corolla betraktas både i fackpressen och bland kunderna som en vettig bruksbil av hög kvalitet. Corollagenerationerna 1993–97 och 1998–2001 räknas till de mest felfria bilar som någonsin byggts.