FOTO: Dan Kronqvist

Större, rymligare och skönare

Den som kanske tycker att en BMW 3-serie Gran Turismo är en onödig kompromiss mellan sedan och kombi bör absolut testa bilen. Sedan är det lätt att komma på andra tankar.

Tricket är att det 320i Gran Turismo är en halvkombi som samtidigt fungerar som en lite snyggare kupé för den som gillar att köra långt och ofta. Dessutom är bagageutrymmet faktiskt större än i kombin.

Stor och smidig

320 GT har elva centimeter längre axelavstånd än sina syskon. Det har lett till att hela bilen är 20 centimeter längre, och det mesta har placerats inne i kupén som har gott om plats för både knän och huvuden. Här finns mycket bättre utrymme än i den i princip större 520. Det är lyxigt mycket plats för passagerarna och man sitter lite högre än i en vanlig 3-serie. Karosshöjden har ökats med åtta centimeter. Benutrymmet i baksätet har faktiskt förlängts sju centimeter. Man sitter sex centimeter högre än i normalversionen. Allt detta utan att bilen på något sätt verkar för stor och otymplig.

Resten av det extra måttet har satsats på ett ordentligt bagageutrymme som tar 520 liter bagage. Det är mer än vad kombin klarar.

Helt annan karaktär

Det längre axelavståndet kombineras med en längre fjädringsväg. Som man kan räkna ut ger det här en utmärkt komfort. Gran Turismo uppför sig mera harmoniskt också när den pressas.

Man sitter extremt bekvämt tack vare den lite högre positionen. Skålade säten och justerbara lårstöd gör att man gärna åker långt.

Automatlådan fungerar mycket smidigt, och vill man plocka fram något att speciellt skryta om måste det bli växelväljaren. Den känns som den mest ergonomiska på marknaden.

Körkänslan har alltid varit bra i 3-serien. Det har gjort att modellen lockat dem som ser bilkörning som ett nöje också när det är en nödvändighet. Med rötter i modellen som kom 1975 följer nya 3-seriens GT samma grundkoncept, men med oändligt mycket mera komfort. Den är som helhet mera harmonisk än sina modellsyskon. Man kan förstås säga att det längre axelavståndet gör bilen mera konservativ i sin körglädje. Den är inte riktigt lika pigg och snabbstyrd som sedanen och kombin. Som helhet kan man också tycka att det inte spelar någon roll. Jag tar hellre komforten och lyxkänslan.

Extrakryddorna omfattar också sittkomforten. Stolarna är flera centimeter högre än i de andra versionerna, vilket förbättrar sikten och gör det lättare att manövrera sig in i och ut ur bilen.

Bakluckan som öppnas och stängs med ett knapptryck är stor och rejäl, och tröskeln är obefintlig. Man hittar lite extra utrymme under golvmattan om det inte räcker med 520 lättutnyttjade liter.

Hbl testade bilen med en tvåliters bensinturbo och den åttastegade automatlådan. Med 184 hästar i snygga rader och ett vridmoment som sträcker sig brett över varvtalen kan man inte misslyckas, det blir automatiskt rätt mycket körglädje och fin vägkontakt.

Mera effekt skulle bilen klara, och det finns det också för den som betalar. Prismässigt är GT klart dyrare än de andra modellerna i 3-serien.