Foto: AFP / Lehtikuva

Tåget hade inget tekniskt fel

Tåget som spårade ur hade inga tekniska problem, uppger det spanska järnvägsbolaget Renfe enligt AFP.

Olyckståget genomgick en rutinkontroll så sent som i går morse och allt var då i sin ordning, säger tågbolaget Renfes ordförande Julio Gómez-Pomar Rodríguez till radiobolaget Cope. Han konstaterar också att tåglinjen har ett säkerhetssystem.

När det gäller orsaken till olyckan är han försiktig och säger att domaren har inlett en utredning och att Renfe lämnar all information till honom.

En talesman för den regionala regeringen i Galicien säger att tåget körde i 220 kilometer i timmen vid olyckstillfället, skriver tidningen El Mundo, trots hastighetsbegränsningen på 80 kilometer i timmen. Flera tågexperter säger dock till tidningen att banan nyligen renoverats och skulle klara hastigheter upp till 220 kilometer i timmen. Olyckan är den första som inträffar på en höghastighetslinje i Spanien.

Tidningen El País har publicerat en video av olyckan på sin webbplats som visar hur tåget kommer med mycket hög hastighet in i en kurva och hur tågvagnar spårar ur och slår in i en mur intill rälsen.

Renfe uppger enligt El Mundo att tåget var fem minuter försenat.

Premiärminister Mariano Rajoy, själv bördig från Santiago de Compostela, är vid olycksplatsen, rapporterar AFP.

Hög säkerhet i Spanien

Sträckan där olyckan inträffade var relativt nybyggd. Längs rälsen fanns också flera olika säkerhetssystem som ska bromsa tåg som överskrider hastighetsbegränsningar, enligt den europeiska järnvägsbyrån ERA (European Rail Agency).

- ERTMS finns på flera delar av den sträcka som tåget färdades på, däremot inte i det område där olyckan inträffade. Men där fanns traditionella signalsystem som även de ska bromsa tåg som kör för snabbt. Varför olyckan ändå inträffade är för tidigt att säga något om eftersom utredningen precis har startat.

Det säger Christopher Carr vid säkerhetsenheten på den europeiska järnvägsbyrån ERA till TT.

Enligt ERA har Spanien en hög standard på sitt järnvägsnät.

- Säkerheten när det gäller järnväg i Spanien ligger långt över genomsnittet för hur det ser ut i andra länder inom EU, säger Carr till TT.

Artikeln har uppdaterats.