Yttergrund i Sideby granskas denna vecka. Foto: Johannes Tervo

Fyrar stängs för säkerhets skull

I morgon är det den internationella fyrdagen. Då kan man av tradition delta i exkursioner till ­fyrarna, men i år är flera av dem stängda. Trafikverket och brandmyndigheterna anser att de inte är säkra.

Risto Lappalainen är säkerhetsansvarig på Trafikverket. Det är han som ser till att alla landets fyrar just nu får en säkerhetsgranskning. Han påpekar att det tills vidare handlar om tillfälliga stängningar av fyrarna.

– Det finns strukturella problem som måste åtgärdas, troligen i alla fyrar. Den extra nödutgången som saknas är bara ett av problemen, men allt verkar möjligt att åtgärda inom ramarna för Museiverkets egna rekommendationer för gamla byggnader, säger han.

På listan finns totalt 49 byggnader, av dem drygt tio regelrätta fyrar som man kan gå upp i. 300 000 euro finns budgeterat för fyrreparationer i år och lika mycket för nästa år. Det är småpengar med tanke på fyrarnas genomsnittliga säkerhetsnivå och allmänkondition.

Trafikverket har redan stängt Tankar, Valsörarna, Norrskär, Sälgrund och Russarö för allmänheten eftersom de bland mycket annat saknar reservutgångar i händelse av brand eller annan olycka. Nästa vecka, efter den internationella fyrdagen, kommer man att inspektera Yttergrund utanför Sideby. Med tanke på de tidigare fyrarnas skick är det troligaste att också den stängs.

Sunt förnuft tillåtet
Finlands Fyrsällskap har en lite annan syn på fyrarnas säkerhet.

– Brandmyndigheterna borde använda sunt förnuft. Att kräva reservutgångar i en fyr från 1800-talet är absurt, säger Lorenz Brunnsberg som är aktiv i Fyrsällskapet.

– Vi försöker få till stånd ett möte med Trafikverket för att få fram våra synpunkter, säger föreningens ordförande Angela Eriksson. Hon tror att kravet på nödutgångar leder till ett så radikalt och dyrt ingrepp att det kommer att stänga fyrarna för alltid.

– Det behövs ett undantagsbeslut, alltså i princip en lagändring. Man kan inte tolka reglerna lika för gamla fyrar och modern stadsarkitektur. Att förbättra belysning och trappor och placera ut brandsläckare borde räcka.

Inga skyddsbeslut
– För fyra år sedan kartlade Museiverket byggnadsbeståndet längs farlederna, bland annat fyrarna, för att få en helhetsbild inför en framtida bedömning av deras kulturhistoriska värde. Än så länge har det inte fattats några skyddsbeslut, säger Maria Kurtén, ansvarig för byggnadsarvsärenden på Museiverket i Vasa.

Frågan är alltså öppen för Musei­verkets del. Den är samtidigt högaktuell med tanke på den pågående inspektionsrundan, men också med tanke på statens framtida fastighetsstrategi, säger hon.

Brand på 1800-talet
– Senast det började brinna i en fyr var på 1800-talet, och dessutom i Sverige. Då var det en fyrvaktare som fick en sjukdomsattack uppe i tornet och tappade sin petroleumlykta. Som helhet har brandsäkerheten alltså inte varit något allvarligt problem i Finland, säger Lorenz Brunnsberg.

– Jag förstår att det krävs åtgärder om belysningen är för dålig eller om det saknas brandsläckare, men reservutgångar är det kanske inte ens möjligt att bygga.

Fyrar är hur som helst vanligen stängda, säger han. Ingen går in i dem utan att ha någon form av tillstånd, de flesta deltar i utfärder som arrangeras av fyrsällskapet eller and­ra grupper. Dessutom besöks fyrarna under en kort tid och rätt sällan.

– Jag har noterat att räckena kan vara onödigt glesa för barn och att det kan finnas för många besökare i fyren på en gång. Utanför lanternan högst uppe får man ändå sällan gå, trots att det finns räcken.

– I Sverige och många andra länder tillämpas regeln om högst tio till tjugo besökare inne i fyren på en gång, det kunde man bra kopiera också hos oss, anser Angela Eriksson.

Ökat intresse
Under den årliga internationella fyrdagen är det många som passar på att göra ett besök på någon fyr. Intresset blir större år för år.

– När vi gått igenom alla fyrar och kontrollerat säkerhetsnivån kommer vi att utvärdera resultatet och utarbeta en plan som gör det möjligt att hålla fyrarna öppna också i framtiden. Men till dess stänger vi dem, säger Risto Lappalainen.

Just nu vill han inte uttala sig om framtida turistresor, men arbetshypotesen är att alla fyrar inte ska förbli stängda.

– Frivilligt har vi inom fyrföreningen renoverat Märket så gott som klart, och inget hindrar att vi sedan tar itu med nästa fyr, säger Lorenz Brunnsberg. Det är ett sätt att sänka kostnaderna. Trafikminister Merja Kyllönen har för sin del föreslagit privata donationer och kommunal finansiering, för hennes ministerium tänker inte sätta mer pengar på fyrarna än det finns i budgeten.

– I bakgrunden ligger Trafikverkets strävan att sälja eller ge bort en del fyrar för att slippa renoveringen. Det tidigare Sjöfartsverket gjorde stora renoveringar på 90-talet, och nu finns det inte mer pengar, säger Angela Eriksson.