Smart helhet blev Årets annons

En tomat som rest jorden runt har korats till årets bästa finlandssvenska annons. "Helheten är genomtänkt och annonsen signalerar både stor kreativitet och mycket humor." Så motiverade juryn det vinnande bidraget.

Det stora finlandssvenska reklampriset Skålen är en årlig annonstävling som premierar den reklammakare som bäst lyckats tilltala den finlandssvenska målgruppen. I år gick första priset till Puhtaasti suomalainen med annonsen "Har din tomat rest mer än du?" Enligt juryn har annonsen ett tydligt och genomtänkt budskap som får läsaren att stanna upp och tänka efter. Prisutdelningen gick av stapeln på torsdag kväll på G18.

Förutom den övergripande kategorin Årets bästa annons inbjöd tävlingen annonser i tre andra kategorier: Bästa reklamtext, Bästa lokala annons och Bästa serie av annonser. I de här kategorierna vann HIFK, Backers och Pen & Hammer. Totalt deltog tolv bidrag.

– Med annonstävlingen vill vi inspirera annonsörer till att tilltala den finlandssvenska målgruppen. Samtidigt vill vi belöna dem som annonserar på svenska. Skålen är den enda reklamtävlingen i Finland som fokuserar på svenskspråkiga reklamer, säger Gerd Johansson, försäljningsgruppchef på KSF Media.
I samband med tävlingen premierades även en läsare som tyckt till om den bästa annonsen. Vinnare blev Gunvor Vidjeskog från Jakobstad.