HIMLA LJUST. Camilla Norrback söker affärsänglar i Helsingfors. (Foto: Cata Portin)

Camilla Norrback på besök i hemlandet

För nitton år sedan emigrerade Camilla Norrback från Jakobstad till Stockholm. Av sin mamma hade hon fått 15 000 kronor att leva på, och långsamt började hon bygga upp sitt eget klädmärke. Förra veckan besökte hon sitt gamla hemland för att ta emot priset för bästa kollektion 2012 på Elle Style Awards i Helsingfors.

– Ännu för tio år sedan kunde man komma från ingenstans, grunda ett klädmärke och klara sig. Nu för tiden är det mycket tuffare, säger Camilla Norrback.

– De som överlever och syns är också de som har pengar i ryggen. Det här är en överetablerad och penningslukande bransch.

Då Norrback flyttade till Sverige i början 1990-talet kände hon knappt någon i Sverige. Hon flyttade in i en liten lägenhet i en av Stockholmsförorterna, och enligt Norrback har finlandssvenskar som flyttar till Stockholm en tendens att mest umgås med andra finlandssvenskar, men Camilla satsade själv hårt på att lära känna svenskar, och bygga upp ett kontaktnät i staden.

Startkapitalet var inte stort, och varumärket Norrback fick därför växa långsamt.

– ­Jag började smått år 1999 och hade bara råd med en kollektion på fem plagg. För varje år blev det fler, och sedan 2003 har mina plagg visats upp på modemässorna. Jag tror att det är en fördel att utvecklas långsamt och organiskt.

De första åren skötte Camilla hela företaget själv som verkställande direktör, försäljare, pr-chef, produktionsansvarig och naturligtvis designer. Allt medan bolaget växte anställde hon assistenter och praktikanter, och 2011 insåg hon att en person inte ensam klarade av att hålla i alla trådar längre, och beslöt sig därför för att anställa en verkställande direktör.

– Det var svårt för mig att överlåta vd-rollen till någon annan. Jag är ju mitt varumärke. Men samtidigt var det skönt att inte behöva ansvara för allt.

Camilla anställde en isländska "som kompletterar mig".

– Där jag är hetsig och temperamentsfull är hon lugn och sval. Fast det tog mer än ett halvår för mig att vänja mig vid att inte längre vara chef över allt. 

Att våga säga till och inte alltid vara lätt, enkel och passiv har varit Norrbacks ledord.

– Jag beundrade min mormor som nyligen gick bort. Hon vågade säga till och vara bråkig när det behövdes. Jag tror att det gett mig mod att ge mig ut på okänt vatten och att klara mig igenom tunga perioder. Det har inte alltid varit lätt att gå sin egen väg.

Norrback var ett av de första svenska klädmärkena som jobbade med ekologiska material i sina kollektioner.

– Vi gick redan 2002 ut med att vara ett klädmärke som satsade på ekologiska material, men det föll oss i fatet. År 2005 lanserade vi märket ecoluxury. Ett par år senare blev det ekologiska plötsligt en boom i klädbranschen och marknaden drunknade i hippiemärken med kläder som påminde om hösäckar. Jag ville inte att Norrback skulle associeras med hösäckskläder. För mig är det självklart att leva hållbart, men pr-mässigt går vi inte ut med det ekologiska lika hårt längre.

På frågan om Helsingfors är hopplöst otrendigt jämfört med Stockholm svarar Norrback:

– Stockholm är supertrendigt och det syns att det finns en mycket större modescen där. Men jag tycker att Helsingfors utvecklas mot det bättre. Hesa är på rätt modeväg och just nu hoppas jag att vi att hittar både investerare och affärsänglar för att kunna utvecklas mer i Finland!