Det var 1979 som Mercdes-Benz lanserade sin första G-klass eller Geländewagen. Med det tidsperspektivet är det inte så märkligt att utvecklingen fram till 2012 varit häpnadsväckande. Den rena terrängbilen har fått både komfort och design. AMG-versionen är så lyxig att den är knapsu, som det heter i Tornedalen.

Geländewagen blir bara lyxigare

Det var 1979 som Mercdes-Benz lanserade sin första G-klass eller Geländewagen. Med det tidsperspektivet är det inte så märkligt att utvecklingen fram till 2012 varit häpnadsväckande. Den rena terrängbilen har fått både komfort och design. AMG-versionen är så lyxig att den är knapsu, som det heter i Tornedalen.

På den djävulskt knepiga terrängbanan i de franska alperna visar G-klass att den vanligen klarar betydligt mer än föraren vågar. Sällan blir man så svettig av att köra bil. Över stock och sten och nerför sanslöst leriga och branta backar visar bilen ett enormt självförtroende som på inget sätt motsvarar förarens.
Vissa uppförspartier är så branta att handledaren får kommendera "Schneller!" för att inte bilen ska fastna på halva vägen. Det har regnat mycket, och underlaget varierar från stora stenar till lervälling. Den enda som kommer fram utan ansträngning är alltså bilen.
Det är tur att displayen på instrumentbrädan visar framhjulens riktning, för annars hade man lätt kört bort sig i den branta terrängen där man inte alltid ser vart vägen går innan man kommit över krönet.
Genbanken
G-klass bär på hela genbanken till alla sena suvmodeller från Mercedes. Trots den långa historien ökade G-klassens försäljning med drygt 50 procent under åren 2009–2011.
Kontinuerlig fyrhjulsdrift med fördelningen 50:50 mellan axlarna, 60 centimeters vaddjup och en stigningsvinkel på 36 grader gör det här till en seriös terrängbil.
Årets upplaga av G-klass känns igen på varselljusen med ledteknik och de nya sidospeglarna. AMG-versionen har två lameller i grillen och stora luftintag i stötfångarna.
På insidan finns en ny instrumentbräda och mittkonsol. Mellan de två runda mätartavlorna finns en färgdisplay.
Bland tillvalen finns en mängs elektronisk säkerhetsassistans för döda vinkeln, avstånd till framförvarande bil och parkering. Det nya antisladdsystemet innehåller också släpvagnsstabilisering.
Den rambyggda bilen är så mycket terrängbil som den kan vara, med krypväxel, diffspärrar och kraft så det räcker för en hel by.
Ingen miljöbil
Instegsmodellen är G 350 Blue Tec som också finns i förlängd version. V6-dieseln på 2 987 cc ger 155 kW eller 211 hk och ett vridmoment på 540 Nm mellan 1 600 och 2 400 rpm. Blue Tec-teknologin minimerar utsläppen med en vattenlöslig ureablandning. Snittförbrukningen är 11,2 l/100 km och CO2-utsläppen 295 g/km.
Bensinversionen heter G 500, och finns till och med i cabrioletversion. En 5,5 liters V8 ger 285 kW (388 hk) och ett vridmoment på 530 Nm. Med en snittförbrukning på 14,9 liter är den ändå knappast det första alternativet. 348 gram CO2 är också en broms för många. 
Automatlådan 7G-Tronic Plus är standard i G-klass.
AMG ger lyxen
De två lyxiga AMG-versionerna bättrar på både prestanda och utrustning. G 63 AMG har en V8-dubbelturbo på 400 kW (544 hk) och 760 Nm vrid. ECO start/stop är standard och håller förbrukningen på 13,8 l/100 km med CO2-utsläpp på 322 g/km. G 65 AMG har en V12 på sex liter med 450 kW (612 hk) och sanslösa 1000 Nm i vridmoment. Det gör den till världens starkaste serietillverkade terränggående personbil. Det kräver också 17 l/100 km och koldioxidutsläpp på 397 g/km.

G-klassen kommer till Finland under hösten och har ett startpris på 162 288 euro.