Foto: Laura Böök.

Hela familjen på cykel

Nu börjar kuskandet till dagis, skola och hobbyer på nytt och det behöver inte bestå av svordomar i bilkön. Allt fler barnfamiljer har insett att lådcykeln eller cykelkärran kan underlätta vardagen och till och med göra transportsträckorna trevliga.

Jag sätter mig på den mjuka sadeln och placerar fötterna på pedalerna. I lådan framför mig tittar två nyfikna ögonpar upp på mig under sina hjälmar när jag försiktigt börjar trampa för att föra oss framåt.

Lådcykeln rullar överraskande lätt. En trehjuling med tyngre last framtill är förstås annorlunda att manövrera än en vanlig tvåhjuling, men det går smidigt att svänga och det känns tryggt med greppvänligt styre och två handbromsar. Och framför allt: jag har den dyrbara lasten i säkert förvar och under ständig uppsyn.

Dessutom hör jag vad barnen säger och kan prata med dem. Med lådcykel blir också resan ett sätt att umgås.

– Vi brukar prata hela vägen, säger Pia Lehtinen vars lådcykel och barn jag lånar.

Och den är en bra samtalsöppning också med främlingar.

– Det är många som stannar oss i trafiken och frågar om cykeln, de vevar ner vindrutan mitt på gatan och det kan vara svårt att svara medan man cyklar, säger hon och skrattar.

Sofia, 7, och Anja, 5, börjar bli så stora att de från hösten kan följas till dagis och skola på egen cykel. Men lådcykeln var familjens räddning i fjol när flickorna skulle föras till dagis och förskola på olika håll i staden. Om mamma skulle föra och pappa hämta eller tvärtom lämnades lådcykeln på dagisgården under dagen. Vid regn utrustas den med regnöverdrag. De som åker med skyddas hela tiden för väder och vind.

– Visst måste man planera rutten lite, till exempel är hjulbredden samma som spårvagnarnas så på Fredriksgatan kan vi inte cykla. Och i början var det tungt i uppförsbackarna. Men snabbt lärde vi oss och fort blev konditionen bättre, säger Lehtinen.

Inte bara utomlands längre

Lådcykeln är än så länge en rätt ovanlig syn i Helsingfors men des­to vanligare i cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam. Men inte heller där är den ett väldigt gammalt fenomen.

– De har blivit riktigt populära först de senaste tio åren, säger Teppo Moisio.

Han upprätthåller frivilligt sajten tavarafillari.fi sedan cirka ett år. Sajten samlar fraktcykelentusiaster och erbjuder råd och tips för dem som vill använda cykel för barn- och varutransport.

– Trafiken på sajten har ökat fort det senaste året, säger Moisio.

Också cykelaffärerna märker av det ökade intresset för lådcyklar och cykelkärror. Cykelutrustningsaffären Velosport satsar mest på proffs- och idrottscykling men var bland de första som började ta in också lådcyklar till försäljning i Finland. Cykelkärror har de haft sedan 2004.

– Efterfrågan på lådcyklar ökar helt klart. Kärrorna säljer lika bra som förr men vi har märkt av många fler konkurrenter på marknaden nu, säger Saara Eronen.

– Folk är helt enkelt intresserade av att röra sig så att de inte gasar ner naturen, och vill gärna få vardagsmotion på köpet.

Låda för en del, kärra för andra

Den som är intresserad av att skaffa en kärra eller låda möts av en djungel av modellvarianter och prisklasser. Cykelkärrorna finns i dag i både vanliga stormarknader och specialiserade cykelaffärer, och de kan gå för allt från ett par hundralappar till några tusenlappar.

– Om man inte är säker på vilket alternativ som är bäst ska man försöka låna en lådcykel eller kärra av någon för att se hur man trivs med den, säger Moisio.

Han påpekar att det enklaste och billigaste fortfarande är att börja med den traditionella cykelbarnsitsen, kombinerad med cykelkorg eller -väskor.

– Barnsitsen är väldigt bra och säker, och sådana finns att få överallt och rätt billigt.

Men vill man ta steget längre så är en låda eller kärra lättare att lasta, och de skyddar både barnen och matkassarna för väder och vind.

Om man ska välja kärra eller låda beror på hur mycket man cyklar själv.

– En del vill ha en vagn som kan kopplas bort från cykeln, andra rör sig hela tiden med barn och gillar att kunna ha ögonkontakt med dem under färden, säger Saara Eronen.

Enkelt eller med alla finesser

Att köpa en cykelkärra jämför Moisio med att köpa barnvagn: de allra billigaste är kanske inte att rekommendera om de ska vara i hård användning, medan de allra dyraste har finesser som kanske inte alla behöver. I butiken rekommenderar Moisio att man verkligen känner på och inspekterar kärran.

– De dyrare väger mindre och har fler funktioner och bättre material, säger Moisio.

Det kan handla om att sitsen  har plats också för barnets hjälm eller enklare fastsättningsmekanismer.

Lådcyklar är dyrare och kan i Finland kosta flera tusen euro. En del av priset beror på de höga fraktkostnaderna. Trots det lönar det sig oftast för en privatperson att beställa lådcykeln utomlandsifrån.

Lehtinens beställde sin från Sverige och betalade 8 000 kronor. Pia Lehtinen räknar med att återförsäljningsvärdet också är högt. Hon funderar på att sälja cykeln nu när flickorna snart vuxit ur den, men har flera bekanta hon vet att hon måste fråga först. Lådcykeln har blivit ett sätt att umgås och leva.

– Den här sommaren har vi flera gånger packat lådan full med barn och mat och dragit ut på picknick. Det har varit jätteroligt. Och på valborg åkte vi hem från festen hela familjen i cykeln, min man körde både mig och flickorna.

Som sagt, varje familj måste avväga transportbehoven individuellt.