Nokiagrafikerna Niilo Alfthan och Jonne Harju designar Hbl:s parad i dag. Foto: Richard Nordgren

Skapande interaktion är design i sin renaste form

Design som begrepp existerade inte i Niilo Alfthans och Jonne Harjus uppväxtmiljö på 70-talet. Men lusten att skapa förde dem båda till olika konst- och teknologiutbildningar. På uppdrag av Hbl har de gjort om tidningsstarten i dag.

I dag designar Niilo Alfthan och Jonne Harju den moderna människans viktigaste vardagsredskap för en av världens största mobiltelefonstillverkare. Sedan Alfthan kom till Nokia för tolv år sedan har telefondesignen minst sagt genomgått en revolution.

– Då utgick utvecklingen av nya modeller ifrån nya variationer av en redan fungerande konstruktion och själva designen cirkulerade kring stylingen. I dag skapar designer och ingenjörer tillsammans de komponenter som man vill att modellen ska innehålla och utifrån dem växer formen fram.

Magi i samarbetet

Teamen arbetar tillsammans från den abstrakta idén till en ny produktserie tills det slutliga förslaget är klart.

– På det viset växer hela teamet då man tillsammans bär ett ansvar för designen från början till slut, säger Alfthan.

För honom är designen inte slutprodukten, utan själva skapandeprocessen.

– När teamet är på gång sker det magi. I den här interaktionen finner man designen i sin renaste form, och den känslan hoppas jag kunna förmedla genom produkten.

Jonne Harju kom till Nokia för sex år sedan och betecknar sig som något av en minimalist som lever för känslan han får när han upplever riktigt lyckad design.

– När jag ser eller tar i något och tänker ”wow”, då vet jag att produkten är ett genombrott. Det kan vara svårt att beskriva det med ord, men en lyckad design måste väcka känslor.

I den reduktionsdesign som i dag råder i formgivningen av smarttelefonerna spelar de små detaljerna en avgörande roll för känslan.

– Det är extremt viktigt att deras funktion är precis rätt, må den så vara estetisk eller praktisk, och det tar överraskande lång tid att hitta rätt balans.

Som exempel nämner han Lumia-serien, Nokias senaste bidrag till smarttelefonmarknaden, som med sina mjuka linjer för vidare ett historiskt drag i Nokias design och utgör en bekant känsla för konsumenten.

Vardagsdesignen ska synas

Designteamen arbetar under ständig tidspress och konkurrensen på mobiltelefonmarknaden är stenhård. Harju och Alfthan upplever ändå att pressen har en stärkande effekt på skapandet.

Rädsla är det farligaste som kan drabba en designer.

– Det är som en boxningsmatch. Man tar sig genom ronderna och ibland blöder man lite från näsan, men huvudsaken är att man tror på det man själv gör och vågar ta risker för det, säger Harju.

Alfthan hoppas att designhuvudstadsåret kan skapa samarbetsforum för finländska designer där de kan bekanta sig med varandras arbete och realiteter och hämta styrka av varandra. Harju tycker att det trots det dystra ekonomiska läget ändå finns en sällan skådad drivkraft och skaparglädje hos den unga designergenerationen.

– Ibland är idéerna nästan snudd på galenskap, men det är härligt att se.

Harju önskar att designhuvudstadsåret ska hjälpa människor att på en bredare front lära sig identifiera även annat än typisk finländsk high design.

– Design finns omkring oss överallt i samhället. Även transportvagnar eller toalettstolar har en genomtänkt design, och människorna som arbetar med den här typen av produkter borde lyftas fram.