Foto: Karl Vilhjalmsson

Tolva byggd för Dietrichs älskarinna väcks till liv

Det var ett vrak han ville ha och det var ett vrak han fick. Henrik Andersin köpte sin tolva i uselt skick, men efter år av renovering blir det sjösättning nästa vår. Det är en klassiker lastad med historia, den beställdes i tiderna av Marlene Dietrichs påstådda älskarinna.

Hon vet det inte själv, men hon är unik där hon står avskalad i Träbåtscentret i Kotka. I Finland är hon ensam i sin klass och i världen har hon bara ett hundratal medsystrar. Och med sin magiska beteckning 12mR är en dröm för varje seglare.

För snart sex år sedan landade hon i Kotka, efter en lång färd längs landsvägarna genom Europa på en holländsk specialtransport.

I uselt skick var hon, men hon var i originalskick. Och hon har en historia värd att berättas, den klassiska tolvan Blue Marlin från 1937, en historia som fascinerar ägaren Henrik Andersin, styrelseordförande för Evli bank. En historia som fick honom att slå till och köpa båten.

Till båtens historia hör bland annat namn som Marion Betty Carstairs, miljonärska bosatt på Bermudas, och påstådd älskarinna till Marlene Dietrich och sir Thomas Sopwith, känd tävlingsseglare bland annat med Endevour-båtarna i America´s cup.

Henrik Anersin köpte Blue Marlin år 2006 av den italienske familjen Colussi, som ägt båten sedan 1956.

FAKTA
Klassisk båt
  • En klassisk båt
    Att båten heter tolva (12mR-båt) betyder inte att den är 12 meter lång. Den kan vara mellan 19 och 22 meter.
  • Siffran 12 kommer från en formel där man bland annat beaktar båtens längd i vattenlinjen, dess fribord och segelyta. Formeln kom till 1906.
  • I America´s cup tävlade man med tolvor mellan 1958 och 1987.
    Blue Marlin är den enda tolvan i Finland.
  • Blue Marlin är 22,30 m lång, 3,6 meter bred och väger 30 ton. Kölen vägen ungefär hälften av det.
     
    Källor: 12mrclass.com, 12mr.de och suomenpuuvenekeskus.fi

När Andersin hittade sin drömbåt låg den och flöt i en marina i Slovenien, trots sitt bedrövliga skick. Och Andersin köpte den, utan att ha sett den i verkligheten.

– Jag ville ha en riktigt dålig båt, men en båt som hade alla delar kvar och som hade anor. Jag fick precis det jag ville ha, säger Henrik Andersin.

Att det blev en tolva för Andersin har sin naturliga förklaring. Henrik Andersin har från tidigare två sexor, seglarklassiker även de.

I Kotka har Blue Marlin legat sedan 2006. Efter det har båten sakta men säkert återställts till den skönhet hon en gång var. Ett tiotal hantverkare har till dags dato förnyat nästan alla delar på båten med nästan hängiven hänsyn till originalet.

Till hösten ska alla träarbeten vara klara och går allt väl tävlingsseglar Blue Marlin nästa sommar. Och tävla ska hon, för hon är en utpräglad tävlingsbåt.

Läs mer om Blue Marlin i söndagens Hbl