SMÅSKALIGT. Kajsa Wikmans hantverk intresserar i USA, men Ikea gav hon kalla handen. (Foto: Cata Portin)

Småskaligt pyssel blev storsuccé

En amerikansk bokförläggare hittade finlandssvenska Kajsa Wikmans hantverksblogg på internet och bad henne skriva en bok. Knappast anade hon att den på kort tid skulle sälja över 15 000 ex i det pysseltokiga USA. Nu är Kajsa också en av de tio unga kvinnliga bloggare som presenteras i Yles nya tv-programserie Blogistania.

De allra flesta bloggare är unga kvinnor, och med den målgruppen i sikte …satsar Yle nu på en dokumentärserie där tio bloggare får visa upp sina hem, hantverk, loppisfynd och kläder. Kajsa Wikman är en av två finlandssvenska bloggare i programmet Blogistania.

– Jag antar att de valde just mig för att min sybok sålt så bra i USA, säger Wikman.

Våren 2009 kontaktade ett amerikanskt förlag Wikman och frågade om hon ville ge ut en bok med sina alster. Det ville hon. I dag har boken sålts i över 15 000 exemplar i USA och finns översatt till både finska och tyska.

– Den största mässan i världen är Quilt Market i Houston, Texas. Tänk att den mässa som drar mest folk handlar om att sy ihop små tyglappar! Det förklarar delvis varför handarbetsbloggar och böcker är så populära, säger Wikman.

Stort arbete bakom bra blogg

Själv har Kajsa Wikman alltid gillat att pyssla, men det är också av ekologiska skäl som hon väljer att göra eget.

– Under perioder då jag haft en månadslön har jag suttit och planerat vad jag ska köpa så fort lönen kommer in på kontot. När jag blev egenföretagare och fick oregelbundna inkomster slutade jag slentriankonsumera. Nu får jag samma tillfredsställelse av att köpa second hand-tyg på en loppmarknad och sedan sy ihop något fint.

Hon tycker att det är synd att man ännu inte ser värdet i bloggar och hur mycket arbete det ligger bakom en välbesökt blogg. 

– Det var väldigt roligt att få vara med i Blogistania, men en sak som ändå irriterar mig är att man utgår från att bloggare ska jobba gratis. Avsnittet tog två hela dagar att spela in och för en egenföretagare är det ganska mycket oavlönad tid. Jag lyckades visserligen förhandla till mig ett pyttelitet arvode, men det var mer symboliskt än en riktig lön.

Ikea fick nobben

Wikman berättar att stora multinationella företag ibland kontaktar henne och vill att hon utan ersättning ska marknadsföra dem. Hon tackar alltid nej. 

– Ikea Family mejlade och frågade om jag ville ha en knapp på min blogg där det stod att de gillar mig. Jag förstår inte varför. Jag håller på med småskaligt, personligt hantverk, alltså motsatsen till det Ikea gör. De erbjöd mig inte ens en länk till min blogg från deras egen hemsida.

De flesta av bloggarna i Blogistania fyndar på loppmarknader och i containrar och Wikman tror starkt på att konsumtionssamhället måste gå mot närproducerade kläder och prylar. 

– Det känns mer rättvist för alla att skippa mellanhänder och låta kunden köpa direkt från producenten.

Den 21 mars sänds första avsnittet av Blogistania och tre veckor senare, den 4 april, är Kajsa Wikman huvudrollsinnehavare. Och den andra finlandssvenska bloggaren? Det är Hbl:s modekolumnist Karin Lindroos som också bloggar på karin.ratata.fi

Blogistania, Yle TV2 onsdagar klockan 19.30 med start 21.3. Kajsas blogg hittar man genom att klicka här!