Uppgraderad. Volkswagen CC, fyradörrars- coupén, tar ett steg upp mot VW:s flaggskepp Phaeton.

CC steg in businessklass

En fyradörrars coupé kan låta som ett helgerån, men Volkswagen CC förenar stil med praktisk komfort – med betoningen på stil. CC:n lägger sig mellan gamla Passat CC:n och flaggskeppet Phaeton.

 

Den metallgråa CC:n skulle normalt antagligen dra en del nyfikna blickar till sig på Promenade des Anglais i Nice, men i snöslasket är alla katter grå.
 
På VW anses CC:n ligga närmare bolagets lyxmodell än Passaten. När modellen dessutom redan sålts i USA under beteckningen CC så var steget upp från Passaten naturligt. En Phaeton som står parkerad bredvid testbilen på flygplatsen bekräftar uppfattningen. Frampartierna är nästan identiska.
 
CC:n har fått en kromgrill som sitter rätt i förhållande till de dubbla xenonstrålkastarna, som är standardutrustning. Baktill lyser ledlamporna upp tillvaron. Att bilen är välutrustad även i standardutförande är ingen överraskning för den som bekantat sig med nordtyska Emdenfabrikens tidigare produkter. 
 
Väckarklocka
 
Till standardtillbehören hör bland annat förarens trötthetsvarnare. Den varnar med en fem sekunder lång signal när föraren hotar slumra till. Samtidigt uppenbarar sig en text på instrumentbrädan som föreslår en paus i körandet. Om föraren nonchalerar uppmaningen dyker den upp om 15 minuter på nytt. Efter fyra timmars nonstopkörande kommer rekommendationen om paus också automatiskt upp på panelen.
 
För att öka körsäkerheten fås filbytesassistent som extra utrustning. Den har koll på den så kallade döda vinkeln och varnar om bilen kommer för nära en medtrafikant.
 
Känslan av businessklass förstärks av ljudlösheten ombord. Bullret från däck, motor och fartvind har ytterligare decimerats med förbättrad ljudisolering, bland annat genom att vindrutan försetts med ett extra isoleringsskikt.
 
Stolfläkt
 
Den som vill skämma bort sig lite extra kan beställa bilen med masserande och ventilerade stolar.
 
CC:n kan förbeställas redan nu med fem olika motorvarianter, tre bensinditon (160, 210 och 300 hk) och två dieslar (140 och 170 hk).
Den häftigaste varianten är 3,6- liters V6:an som gör bilens sportiga egenskaper all rättvisa. Från 0-100 km/t på 5,5 sek och en toppfart på 250.
Frågan är om det är värt att lägga ut 63 000 euro när man får alldeles tillräcklig effekt ur 2-litersvarianten som är drygt 11 000 euro billigare.
 
VW har valt bort 1,8 -liters varianten ur det finländska sortimentet, men minstingen, 1.4 TSI-motorn, är ingen duvunge den heller. Toppfarten är 222 km/t och accelerationen från 0 - 100 km/t är 8,5 sek till ett pris på drygt 40 000 euro. För DSG-automatväxeln får man punga ut 2 000 euro till.
 
Bilen är som gjord för den som vill sticka ut lite lagom och inte har ständigt behov att placera tre passagerare i baksätet. En extra "coupé-touch" har åstadkommits genom att lämna bort karmarna från dörrutorna.
 
VW CC 2,0 TSI …med DSG-automat
Pris: 51 862 euro. Slagvolym: 1 984 cc/4 cyl. Effekt: 155 kW/210 hk/ 5300–6200 rpm. Vridmoment: 280 Nm/ 1700–5200 rpm. Topphastighet: 240 km/t. Acceleration 0-100: 7,3 sek.…Snittförbrukning: 7,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 182 g/km. Bränsletank: 70 liter. Bagageutrymme: 532 liter. Mått (L/B/H): 4 802/1 855/ 1 421