Klassikern som står sig

Mitsubishi Pajero är tillbaka i Finland med ny grill och lite annan make-up. Det är nästan 30 år sedan terrängbilen lanserades, och fortfarande ser den ungfär likadan ut. Det är ingen nackdel för en arbetshäst.

SIBBO
 
Den första Mitsubishi Pajero kom redan 1982. Den avancerade fyrhjulsdriften, motorstyrkan och bilens robusta design har varit de främsta orsakerna till att bilens alla årsmodeller fortfarande kan se ute på vägarna i Finland. Efter en tids svacka i försäljningen har bilen i och med den uppsnyggade versionen hittat fler köpare igen.
 
70 år på alla fyra
 
Mitsubishis första fyrhjuls­drift kom redan för 70 år sedan, men i dagens utrustning ingår ­förstås ett avancerat system för fyrhjulsdrift som kallas Super Select . Kombinerat med aktiv­ stabilitetskontroll och individuell hjulupphängning ger det bilen goda köregenskaper både offroad och på motor­vägen. I kraftiga nerförsbackar i terrängen hjälper bromsassistenten EBAC (Engine Break Assistant Control). Om något hjul skulle förlora fästet, tar systemet automatiskt över inbrom­sningen. Några av nyheterna på Pajero av årsmodell 2012 är en ny kromad grill, svart takreling, 18-tums aluminiumfälgar och underkörningsskydd.
 
Pajero är ett kanske lite mera seriöst alternativ till Outlander. Just nu finns det en chans att bilen kan ta sig upp ur den finländska vågdalen med en aggressiv prissättning. De senaste åren har Pajero sålt i mellan fem och tio exemplar per år. Nu har omkring tjugo exemplar redan sålts under den första månaden.
 
Dragare
Pajero är ingen stajlad suv, det är en fullblodsterrängbil. Många köper den för att kunna dra sin båt, sin häst eller sin husvagn, andra för att ta sig fram i oländig terräng.
 
Storleksmässigt är bilen en stor terrängbil och prismässigt ligger den över 55 000 euro. Men inte mycket. Den betydligt billigare Outlander har de senaste åren vunnit i popularitet och ligger genast efter den minsta fyrhjulsdrivna ASX.
 
Testbilen Mitsubishi Pajero 3,2 DiD Invite AT kostar 58 990 euro. Den kan å andra sidan dra 3 300 kilo med bromsat släp.
 
Sikt och utrymme
När man kliver upp i en Pajero märker man att man sitter bekvämt och har god sikt åt alla håll. Utrymmet för fem personer är generöst, och vill man kan man tillfälligt få in två till på extrasäten som göms i golvet längst bak. Då tappar man bagageutrymmet nästan totalt, men det är möjligt.
 
I utrustningen ingår automatisk klimatkontroll, nödbromsassistent, elhissar till sidofönstren och en avancerad utrustning för kalla förhållanden.
 
Ingen miljöbil
 
Motorn är en 3,2 liters turbodiesel i Euro5-klass med 200 hästar och ett vridmoment på 441 Nm vid 2 000 varv. Den meddelade snittförbrukningen är 7,5 l/100 km och koldioxidutsläppet 224 g/km. Dubbelt mer än en liten famijebil, men Pajero är inte heller en bil man köper för att åka runt i stadstrafiken med.
 
Fyrhjulsdriften kombineras med antisladd och antispinn. Det finns fyra drivsätt att välja manuellt. På motorvägen fungerar bakhjulsdriften bäst. Om det behövs kan man välja fyrhjulsdrift i farten i upp till 100 km/t. Den snabba fyrhjulsdriften är perfekt för osäkert väder och när man ska dra ett släp. Den fördelar kraften mellan 33:67 och 50:50. Differentialspärren låser kraftfördelningen till 50:50 och med krypväxeln kan man sedan ta sig fram nästan var som helst.
 
Mitsubishi Pajero 3,2 DiD AT
Pris: 58 990 euro
Slagvolym: 3 200 cc/4 cyl
Effekt: 147 kW/200 hk/ 3 800 rpm
Vridmoment: 441 Nm/2 000 rpm
Topphastighet: 180 km/t
Acceleration 0-100: 11,1 sek.
Snittförbrukning: 8,5 l/100 km
CO2-utsläpp: 224 g/km
Bränsletank: 88 liter
Bagageutrymme: 215-1 790 liter
Mått (L/B/H): 4 900/ 1 875/ 1 890 mm
Dragvikt: 750/ 3 300 kg
Markfrigång: 210 mm
Vaddjup: 700 mm