Många symboler. Hur påverkar tillverkningen av en produkt miljön? det är svårt för konsumenten att avgöra, trots så kallad miljömärkning,

Klimatmärkning djungel med många symboler

Mellanmålsdrycken är märkt med en regnbåge, på påsen med rågbröd syns en kolblomma. Båda berättar storleken på produktens ekologiska fotavtryck, men vilken märkning kan konsumenten lita på?

I Finland tvingas konsumenten väga mellan bara två märkningar för det ekologiska fotavtrycket, men ute i världen används tiotals olika tecken.
Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi MTT:s kartläggning visar att de internationella tecknen för ekologiskt fotavtryck inte kan jämföras eftersom det finns flera olika sätt att räkna ut avtrycket.

Till exempel kan svinkött ha ett ekologiskt fotavtryck på allt mellan 3 och 30 kilogram beroende på hur man räknar.

MTT:s forskare Juha-Matti Katajajuuri säger att man håller på att utveckla gemensamma spelregler, men att genombrottet inte lär ske inom den närmaste framtiden. Det behövs ett enhetligt system för att inte kunderna ska vilseledas.

–Vi behöver konkret information om hur avtrycket räknas ut. Växthusgaserna, som ligger bakom märkningen av livsmedlen, är det enda utsläpp som kan jämföras globalt, säger Katajajuuri.

Obligatorisk i framtiden?

I Frankrike har man redan länge berett en lag för obligatorisk klimatmärkning av livsmedel. Katajajuuri säger att beslutet kan avspeglas också i övriga Europa.

De finländska företagen är av olika åsikter kring behovet av obligatorisk märkning.

SOK:s klimatansvariga Juhani Ilmola föreslår ett frivilligt system med en enhetlig klimatmärkning som innehåller information om både kolavtryck och produktens påverkan på vattendrag och eutrofiering.

Valios utvecklingsdirektör Juha Nousiainen vill å sin sida ha med näringsfaktorer i samma märkning. Katajajuuri ser inte det som en omöjlig tanke, men säger att det försvårar kalkylerna eftersom kolavtrycket är svårt att relatera till tiotals olika näringsfaktorer.

Han gissar att livsmedlen i framtiden är utrustade med flera märkningar, det ena ett internationellt märke för produktens ekologiska fotavtryck.
En annan märkning som kan bli allmännare i framtiden är det nordiska klimatmärket. Den märkningen berättar vilket som är det mest ekologiska valet i en viss produktgrupp.

I Finland har bland annat Fazer och Raisio utvecklat egna märken. Raisios märke används också av honungsproducenten Hunajayhtymä.
En del företag går på sina webbplatser ut med information om sina produkters ekologiska fotavtryck, även om de inte har några klimatmärken på förpackningen.

Katajajuuri säger att det för konsumenterna vänligaste systemet är den i Finland använda stegvisa märkningen.

–Ett tal säger nödvändigtvis inte mycket för konsumenten, men då talet placeras på en färgskala, kan konsumenten jämföra med andra produkter.