Från Varkaus. Till hösten ska Sanifer gå i produktion både som mopedbil och personbil. Foto: Dan Kronqvist

Det ljusnar för finländsk elbil

Den första inhemska elbilen Sanifer ska börja tillverkas i Varkaus i höst. Det lovar den tidigare rallyföraren Jussi Kynsilehto som är företaget AMC Motors specialrådgivare och allmänna idéspruta.

AMC Motors Finland är baserat i Uleåborg och äger varumärket Sanifer. Efter en början med eldrivna mopedskotrar och elstödda cyklar gick man över till att utveckla en egen elbil, Sanifer Green Car. 20 prototyper tillverkades i Kina och har nu genomgått vintertest i Finland med så goda resultat att man beslöt att placera hela tillverkningen här.

Tillverkningen planeras starta i Varkaus i september eller oktober. I Varkaus finns European Batteries som tillverkar de litiumjonbatterier som bilen drivs med, och enigt Kynsilehto finns det både kapacitet och företagaranda i staden.

Sanifer är en produkt som AMC Motors uppfunnit, utvecklat och tillverkat. Prototyperna har redan väckt intresse i England, där en elbilsköpare får flera tusen euro i statlig kompensation. Det gör att bilen i verkligheten kommer att kosta drygt 4 000 euro plus leasingavgiften för batterierna.

– Målet är att kunna sälja… 3 000 bilar i Storbritannien under en tvåårsperiod, men första året blir en inkörningsperiod. Vi vet att vi kan sälja den billigaste elbilen, säger Jussi Kynsilehto.


Mopedbil eller riktig bil

Sanifer Green Car finns i två versioner. Mopedbilsprototypen kallas L6e. Den har en effekt på 4 kW och en topphastighet på under 50 km/t. Den mera effektiva modellen L7e ger 7,5 kW och kan komma upp i 70–80 km/t på landsvägen. Det innebär att den registreras som personbil och kräver körkort för en sådan. Med personbilsregistrering följer krav på vinterdäck, men enligt Kynsilehto ska åtminstone Nokia kunna leverera friktionsdäck.

Sanifer har plats för två personer. Det är alltså en pendlarbil. Det kommer också en modell med ratt i mitten och en enda stol.


Billigare i Finland

– Från början skulle vi tillverka bilen i Kina, men det blir billigare att frakta de delar som behövs från Kina och montera här hemma, säger Kynsilehto. Motor, batterier, däck och glasrutor är inhemska.

Sanifer räknar med att köpa större delen av European Batteries produktion av litiumjonbatterier, vilket lär vara välkommet för företaget som ännu inte riktigt fått fart. Stora elbilstillverkare vill ha sina fingrar med i utvecklingsarbetet, inte köpa färdiga batteripaket.

Eftersom bilen är bara 2,7 meter lång och väger 350 kg har den en god accelerationsförmåga, och elmotorns goda vridmoment gör Sanifer till en snabb citybil. Fjädringen är utvecklad med konsulthjälp av rallyförare, och tekniken har utvecklats vid Uleåborgs universitets billinje.

Räckvidden är omkring 100 kilometer och full batterieffekt når man efter 5–7 timmars laddning i ett vanligt eluttag. På 20 minuter kan batteriet också snabbladdas.

Kynsilehto tror att den socialal beställningen på elbilar just nu är enorm.

– Många kör mindre än 100 kilometer per dag, och miljön och privatekonomin mår bra av att bilen går på el. Dessutom behöver Sanifer inte mycket parkeringsutrymme.

Ännu mindre utrymme skulle den förstås behöva om det blev tillåtet att parkera på tvären i vanliga parkeringsfickor. Sanifer skulle inte sticka ut mera än en suv som står normalt i rutan.

I Finland kommer bilen att kosta i storleksklassen 15 000 euro, och då står batterierna för halva kostnaden.

 

Sanifer Green Car

 

Mopedbil

Vikt: 350 kg

Längd: 2,7 meter

Topphastighet: 45 km/t

Batteri: litiumjon 180 Ah

Motor: DC, 4 kW, 48 V.

Laddningstid: 5-7 timmar

 

Personbil

Vikt: 400 kg

Längd: 2,7 meter

Topphastighet: 80 km/t

Batteri: litiumjon 180 Ah

Motor: DC, 15 kW, 72 V.

Laddningstid: 5-7 timmar.