Lobbningen på campus blir mer genomskinlig

Läkemedelsföretag sponsrar universitetsspex, ordnar populära utbildningar och delar ut stetoskop på campus. En grupp studerande vill fästa uppmärksamhet vid företagens lobbning på universitetet.

¨Läkarstuderande är en viktig målgrupp för medicinföretagens marknadsföring. I Helsingfors och Åbo har Burana blivit i princip synonymt med studentoverallen, tack vare att overallens ben sedan många år tillbaka pryds av en stor logga med Orions mest kända preparat. När det behövs sponsorer till spexet eller årsfesten är läkemedelsföretagen nära till hands.

Företagen syns också på campus. Orion möter upp första årets läkarstudenter i samband med en föreläsning, delar ut gratis stetoskop och berättar om sin verksamhet. Också reflexhammare och EKG-linjaler, små men användbara prylar i studierna, delas ut av olika företag.

– Personligen anser jag att företagens evenemang borde hållas borta från universitetets lokaler, säger Pyry Hallamaa, andra årets läkarstudent vid Åbo universitet.

Tillsammans med tre andra studenter vill han fästa uppmärksamhet vid lobbningen. I första skede har de två krav: att alla nya studenter i samband med antagningsbeskedet ska få information om hur företag försöker påverka dem, och att frågan tas upp på de första föreläsningarna.

Amerikanska studier visar att lobbyinsatser gör studenterna mer positivt inställda till företagets produkter. Attityden övergår till handling när studenterna börjar jobba. Läkare som under sin studietid fått gåvor av ett visst företag ordinerar oftare det företagets preparat än de kolleger som inte fått gåvor.

Helt frivilligt

Den svenskspråkiga ämnesföreningen Thorax vid Helsingfors universitet har inte mycket kontakt med företag, och till och med overallerna är reklamfria, berättar ordföranden Johan Sanmark.

Däremot ordnar årskurserna mer sponsrade aktiviteter. Under de första åren handlar det om att företag presenterar sig kort i början eller slutet av ett seminarium och de som lyssnat på presentationen får kaffe och bulle efteråt.

– Jag ser inte det som ett problem eftersom det är helt frivilligt. Jag har inte hört att någon skulle ha kritiserat det, säger Sanmark.

De två sista studieåren intensifieras kontakterna med företagen och det ordnas sponsrade utbildningar, ofta om ämnen som studenterna anser att de inte fått lära sig tillräckligt om under den ordinarie utbildningen. I Åbo kan studenterna delta i utbildningar och aktiviteter nästan varannan vecka.

Flera personer som Hbl pratat med säger att lobbningen blivit mer kontrollerad och mer genomskinlig. För 15-20 år sedan kunde studenterna få dyrare gåvor och till och med resor.
I dag lobbar bemanningsföretag och privata läkarcentraler vid sidan av läkemedelsföretagen.

Studenternas centralorganisation Finlands medicinarförbund har verkat för mer öppenhet.
– Vården bygger på fast grund när den baseras på vetenskapliga belägg och inte på marknadsföring, säger ordförande Veli-Matti Isoviita.

Känner till läkemedel

Jaakko Ritvanen, femte årets student vid Helsingfors universitet, säger att han inte ens minns vem han fick stetoskopet av. Annukka Hanhijärvi, som började i höstas, har företagets namn i färskt minne, och säger att hon känner till Orion bättre efter utbildningsmötena.

Båda anser att det är en bra sak att företagen skapar kontakter med studenter och ordnar utbildningar.

– Det finns väldigt många läkemedel, och det är bra att ordinera sådana preparat som man känner till, säger Hanhijärvi.

I och med att apoteken i dag erbjuder att byta ut preparatet mot en billigare variant spelar det inte så stor roll vilket preparat man ordinerar, enligt Ritvanen.
Ritvanen och Hanhijärvi säger att man med gott samvete kan ta emot små prylar som har med arbetet att göra. Resor eller dyra instrument skulle de inte ta emot.