LEHTIKUVA / Tatu Lertola

Omställning väntar varvsindustrin

Det blir tufft för varvsindustrin om STX Finland inte klarar av att fortsätta. Men all verksamhet i branschen kretsar inte kring de koreanskägda varven i Åbo och Raumo.

– Vi har inte kunnat räkna med mycket jobb från grannens varv, säger försäljningsdirektör Jarmo Valtonen på ingenjörsbyrån Deltamarin i Reso.

Med grannen avser han STX Åbovarv som ligger i Perno på ett par kilometers avstånd.

Men han anser ändå att det är viktigt att det finns fungerande skeppsvarv i Finland. Annars går det inte att rekrytera kunnig arbetskraft.
Utan varv skulle det inte finnas en utbildning av ingenjörer för branschen.

– Vi har full sysselsättning och svårt att hitta kunnigt folk, förklarar Jarmo Valtonen.
Företaget har nu omkring 250 anställda i Finland.

Den senaste beställningen fick företaget i fredags när det blev klart att bolaget skall planera fem kemikalietankrar som byggs för det norska rederiet Stolt-Nielsens räkning på ett varv i Kina.
Finanskrisen hösten 2008 fick hela varvsindustrin att stanna upp. I det skedet bestämde sig Deltamarins ledning för att lägga om verksamheten.

Unika produkter

– Vi började planera egna unika produkter, säger Jarmo Valtonen.
Det resulterade i ritningar och planer på en serie bulkfartyg.
– Det finns efterfrågan på fraktfartyg också under dåliga tider, säger Jarmo Valtonen.

Före krisen var kryssningsfartyg och färjor en viktig del av bolagets verksamhet.
– Det beställs bara ett dussin kryssningsfartyg varje år och konkurrensen i branschen är hård, säger Jarmo Valtonen.
Därför blev det viktigt att lägga om strategin.

Omställning väntar
För företag som har specialiserat sig på att vara underleverantörer till varven kan läget bli kritiskt om STX varv i Finland inte klarar av att fortsätta.
En färsk kartläggning visar att omkring hundra av varvens underleverantörer enbart har varvsindustrin som kunder och hälften av dem är helt fokuserade på de få återstående varven i Finland.

– Många av företagen har redan tidigare fungerat som underleverantörer till varv i Tyskland och Frankrike, säger utvecklingschef Antti Saurama vid Turun Kauppakorkeakoulu.
– De har till och med lyckats ro hem ganska stora beställningar.
– Men om företaget inte tidigare har sysslat med utrikeshandel kan det vara svårt att snabbt ställa sig om.

Och då kan det bli ödesdigert om varven i Åbo och Raumo stängs.
Saurama är oroad över om STX Finland skall kunna ordna med finansiering för byggandet av de två kryssningsfartyg som tyska TUI-Cruises har beställt.

Fackcentralen FFC krävde i fredags att regeringen ser till att finansieringen för byggnadstiden ordnas.
Redan tidigare har det stått klart att Finnvera garanterar de lån som köparen tar för att betala fartygen när de väl är levererade.

Enligt branschorganisationen Meriteollisuus sysselsätter varvsindustrin nu 21 000 personer i Finland.

Men många av de 59 företag som är medlemmar i branschorganisationen är till all lycka inriktade på andra marknader än de finländska varven.
Till dem hör företag som motortillverkaren Wärtsilä och ABB med elektriska propulsionssystem.
– Skeppsvarven svarar bara för mellan 10 och 20 procent av varvsindustrins omsättning, säger Antti Saurama.

Rysk satsning

STX varv i Helsingfors har lyckats ro hem en del ryska beställningar. Det har skett efter att varvet i april 2011 fick en rysk hälftenägare och bytte namn till Arctech.
Strax före jul levererade varvet isbrytaren Vitus Bering och ett systerfartyg skall vara leveransklart i april.
Före jul blev det också klart att varvet får bygga en isbrytare för ryska transportministeriet. Arbetet görs tillsammans med ett varv i Viborg och ordern är värd 100 miljoner euro.