Foto: Lehtikuva/Kimmo Mäntylä

Mysterium varför Finland förlorade lyxkryssarbeställningen

Gav Frankrike olagligt stöd till varvsbolaget STX då de lockade till sig beställningen av en lyxkryssare för Royal Caribbean? Det ska Europeiska kommissionen reda ut, om Finlands begäran om en utredning går igenom.

Näringsminister Jan Vapaavuori (Saml) uppger att Finland ska vara i kontakt både med Frankrike och Europeiska kommissionen för att reda ut om Frankrike bröt mot EU:s bestämmelser om statsstöd.

Vapaavuori säger att den uteblivna beställningen är ett hårt slag mot den finska varvsindustrin. Varvet i Åbo uppger att man hade kunnat sysselsätta 20 000 personer med beställningen.

Regeringen beviljade inte STX Finland det lån på 50 miljoner euro som bolaget begärt för att kunna bygga en miljardkryssare. Däremot gav regeringen tidigare grönt ljus för att ge bolaget innovationsstöd. De direkta stöden till varvet skulle uppgå till 44 miljoner och dessutom skulle Finnvera ha ett finansieringsansvar på 600 miljoner euro.

– Vi har också två gånger vädjat till varvets koreanska ägare, sade Vapaavuori på en presskonferens på eftermiddagen.

Finland tolkar EU-reglerna så att Finland inte kunde ha gett mer stöd till varvet utan att bryta mot reglerna.

Blickar framåt

På fredagen kom också en del positiva nyheter, då det franska STX-varvets chef meddelade att man i Frankrike kan tänka sig att samarbeta med varvet i Åbo.

Chefen för varvet i Åbo, Jari Anttila, har vissa reservationer i frågan.

– Man måste utvärdera vad som är vettigt och vad som inte är det. Det är inte lätt att tillsammans bygga ett kryssningsfartyg så att det har positiva effekter på sysselsättningen i Finland. För fransmännen är det igen mer kostnadseffektivt att bygga fartyget på det lokala varvet.

Anttila säger att varvet istället nu försöker se framåt och på eventuella kommande beställningar.