Foto: Hbl arkiv.

HST bestrider kritik om säkerheten i metron

Hbl berättade i går om ett fel i en metrovagn som var så allvarligt att tåget kunde ha spårat ur när som helst om felet inte hittats i tid. Helsingfors stads trafikverk HST bestrider uppgifterna.

Felet uppdagades för ett år sedan men informationen om tillbudet sipprar fram först nu.

HST:s säkerhetschef Jyri Kaisla säger till FNB att ”han vill minnas att felet i rul­lagret hittades i samband med en rutinkontroll”.

– Tekniska fel kan alltid ha allvarliga följder. Normalt hittar vi dem i tid, säger Jyri Kaisla.

Enligt Kaisla granskas metrotågen i huvudsak med några dagars mellanrum. Han kan inte minnas att metrons säkerhet tidigare äventyrats på motsvarande sätt.

Källorna: Allvarligt
I Ilta-Sanomat avfärdar HST-metrotrafikens chef Tapio Hölttä hela historien om en närstående katastrof som struntprat.

Uppgifterna i Hufvudstadsbladets artikel kommer från flera av varandra oberoende källor och har läckts till Hbl vid två skilda tillfällen, på våren och nu på hösten. Det finns också andra bevis än källornas berättelser. Källorna är överens om att tillbudet var mycket allvarligt.

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri hade inte möjlighet att svara på Hbl:s frågor om säkerheten på metrobanan i gårdagens tidning, men nu gör han det.

Du sade i en Hbl-intervju på våren att lagstiftningen som gäller metrons säkerhet ses över tills västmetron startar. Var ligger det här projektet nu?
– Trafik- och kommunikationsministeriet har konstaterat att HST är den tillsynsmyndighet som övervakar både metro- och spårvagnstrafik. Metron kör på en bana som är stängd för all annan trafik.

Gemensamma regler saknas i EU därför att alla banorna är olika. Självklart följer HST alla lagar och normer som gäller t.ex. brandsäkerhet, arbetarskydd, byggande och elarbeten, säger Pekka Sauri.

Jämfört med exempelvis tunnelbanan i Stockholm finns det blygsamt med information på HST:s webbplats om hur bolaget underhåller banan och kontrollerar säkerheten. Varför det?
– HST kan förbättra informationen inom ramen för bolagets resurser. I jämförelse med SL är HST:s resurser klart mindre. Men beträffande säkerheten visar mätningar att den inte är ett problem jämfört med situationen i Stockholm. Vi ska bli bättre på att informera!

På vilket sätt kontrollerar du att Helsingfors stads trafikverk HST lever upp till säkerhetskraven?
– HST rapporterar om riskerna till bolagets direktion. Rapporterna är tillgängliga för stadshusets ekonomi- och planeringsavdelning och stadsstyrelsen. Om automatmetroprojektet rapporterar man till både direktionen och stadsstyrelsen. Olyckor utreds av en särskild utredningskommitté som tillsätts enligt HST:s regler om säkerheten i metron. Beträffande storolyckor följer vi finländsk lagstiftning men på 30 år har det inte funnits behov av utredningar i metron.

Borde säkerheten vid HST kontrolleras av någon utomstående myndighet?
– Automatprojektet, planer och byggande, granskas av den utomstående säkerhetsexperten ISA. En utomstående tillsynsmyndighet förutsätter en lagstiftning som nu saknas nästan helt och hållet i hela Europa.

Säkerheten på metrobanan var en av stötestenarna i förhandlingarna om de förarlösa tågen med Siemens på våren. Sedan dess har det inte hörts ett knyst om den saken. Hur löstes frågan?
– Siemens ansvarar för planering, byggande, dokumentation och säkerhet enligt det ursprungliga upphandlingsavtalet. Säkerheten tas på allra största allvar. Besluten blir genomlysta av en utomstående säkerhetsexpert, ISA. HST:s vd Matti Lahdenranta fattar alla beslut utgående från de utredningar som han får av ISA och HST:s egen säkerhetschef. Om det uppstår meningsskiljaktigheter om kostnaderna blir de lösta i en skiljemannadomstol när projektet är klart 2015.

Informeras du om alla tillbud i metron, på vilket sätt i så fall?
– HST:s vd informerar mig vid behov om allt som är bra att känna till också på stadsstyrelsenivå. I HST:s ledningsgrupp diskuterar man regelbundet om allt som har att göra med riskbedömning eller som har stor betydelse för kundbetjäning.

LÄS MERA i bloggen PARKVAKTEN: Därför blir det ingen utredning

Här kan du läsa gårdagens artikel.