Utomstående har ingen insyn i metrobanans säkerhet. FOTO: Niklas Sandström

Trasig metrovagn togs ur trafik i sista stund

Ett år efter tillbudet sipprar nyheten ut. Men var det tack vare god tur eller schemalagd service som den trasiga metrovagnen plockades ur trafik?

En dator i kontrollrummet varnade för allvarligt slitage i metrovagnens rullager. Men datorn stängdes av på grund av oljud. Två källor bekräftar – ett år efter det allvarliga tillbudet – att en storolycka kunde undvikas i sista stund.

– Det här är helt otroligt, säger spårvägsexperten Antero Alku.

Det var nära ögat på senhösten 2011. Ett tåg med allvarligt skadat underrede skramlade fram på metrobanan. Ett rullager hade skurit fast med den påföljden att en stor bromsskiva som sitter fast i hjulet börjat skära i vagnens golv som en cirkelsåg. Granskningen på depån visade att axeln hade vridits kraftigt. Axeln skulle troligtvis ha brustit helt inom en vecka om inte tåget plockats ur trafik. Enligt en källa som Hbl har talat med märktes felet först "efter att en passagerare anmärkt på 'konstiga ljud' ", enligt en annan källa i samband med en rutinkontroll.

På metrobanan finns sensorer som känner av slitningar i metrotågen. Systemet slog larm men ingen reagerade på varningarna. Datorn som varnade för felet "förde oljud och placerades i ett annat rum".

I värsta fall hade ett fullastat metrotåg spårat ur i någon av tunnlarna.

Allvarliga tillbud av det här slaget är ovanliga på metrobanan i Helsingfors, "första gången på 30 år" enligt metrodepån. Fast det kan utomstående inte kontrollera eftersom det är Helsingfors stads trafikverk HST som själv övervakar och granskar säkerheten.

Antero Alku forskar i kollektivtrafik vid Aalto-universitetet och konsulterar Helsingfors, Tammerfors och Åbo i spårtrafikfrågor. Han säger att också han hört om tillbudet med metrovagnen. För honom är det ofattbart att situationen hade hunnit bli så allvarlig.

– Det är fruktansvärt om det är sant. Vid järnvägarna skulle Olycksutredningscentralen ha ryckt in direkt, säger han.

Frågan är hur det över huvud taget är möjligt att skadorna under tåget kunde bli så omfattande? Eftersom vagnarna enligt Helsingfors stads trafikverk HST underhålls enligt ett detaljerat serviceprogram ska slitage av det här slaget vara omöjligt.

– Det här fallet har kanske behandlats inom organisationen men räcker det? undrar Antero Alku.

Läs mera om det allvarliga tillbudet, automatprojektets och västmetrons kostnader i dagens Hbl!

Stadshuset har lovat svara på kritiken i tisdagens tidning. 

 

Detta handlar det om

Det är en tumregel att den myndighet säkerhetsföreskrifterna gäller inte ska övervaka uppföljningen av dem.

Att HST är en myndighet ger inte bolaget oreflekterat rätt att övervaka den egna verksamheten.

Hemlighetsmakeriet tyder på att organisationen inte fungerar.