Läsarna: Håll ihop det svenska i västra Nyland

Nu kan du själv gå in och analysera förslagen till Hbl:s kommunreform. Länken till den interaktiva kartan hittar du i slutet av artikeln.

En av de regioner som får flest besökare att tycka till i kommunpusslet på Hbl.fi är västra Nyland. Och läsarnas budskap kan inte missförstås: Sjundeå, Ingå och Kyrkslätt hör ihop.

Ska Sjundeå orientera sig mot de finskspråkiga grannarna Lojo och Karislojo i norr? Eller mot Ingå och Kyrkslätt i söder? Kommunfullmäktige säger Lojo. Hbl:s läsare säger Kyrkslätt.

Frågan om Sjundeås framtid har engagerat många läsare på Hbl.fi. En stor del av förslagen som strömmar in i sammanslagningspusslet involverar kommunerna i västra Nyland.

Och de flesta säger samma sak. Av de personer som föreslagit att Sjundeå ska vara med i en sammanslagning vill 88 procent att Ingå ska finnas med i den nya kommunen och 77 procent att Kyrkslätt ska vara med.

De finska grannarna Lojo och Karislojo får däremot svagt understöd. Bara omkring en fjärdedel vill se Lojo i samma kommun som Sjundeå. Och då är det i regel som en del av en större helhet.

Historia och Helsingforspendling

Svenskan är läsarnas främsta argument för en orientering söderut. I ett sammanslaget Kyrkslätt, Sjundeå och Ingå skulle de svenskspråkiga utgöra 24 procent av invånarna. Om Sjundeå gick ihop med Lojo och Karislojo skulle andelen falla till 7 procent.

Men det finns också andra argument.

– Ingå, Kyrkslätt och Sjundeå har en gemensam historia, inte minst genom de unika erfarenheterna av Porkalaparentesen efter andra världskriget. En gemensam historia är viktig för sammanhållningen och känslan av hembygd i en kommun, motiverar en läsare.

– Demografiskt har alla tre primärkommunerna liknande utmaningar med en stark inflyttning av pendlare från en mera urban miljö till ett traditionellt jordbrukssamhälle. Alla tre kommunerna har hittills lyckats bra med balansgången mellan traditionella värden samt nya idéer och initiativ, skriver en annan.

– Största delen av Sjundeåborna pendlar till jobbet med tåg mot huvudstaden och då är det naturligt att se mot öst i stället för uppåt. Dessutom skulle Lojo knappast vara intresserat av att förbättra riksväg 51 eller utveckla tågtrafiken längs kustbanan.

För Ingå- och Sjundeåborna skulle en sammanslagning med Kyrkslätt sannolikt innebära kännbart sänkt skattetryck. I Kyrkslätt är skattesatsen i dag 19 procent, jämfört med 20,50 i Sjundeå och 20,75 i Ingå. Kyrkslätt har också en tacksammare åldersstruktur än de två grannarna.

Kommun Sydkusten?

Men det finns också läsare som tänker större. Många har föreslagit ett Stor-Västnyland som skulle sträcka sig ända från Hangö till Kyrkslätt.

– Hangö, Ingå, Kyrkslätt, Raseborg och Sjundeå – kommunen Sydkusten. Den skulle uppfylla det mesta i fråga om storlek, pendelriktning, mångsidigt näringsliv och fungerande tvåspråkighet. Den är också ett enhetligt område med tanke på kultur, turism och skärgårdsstatus, skriver signaturen Kaj.

Ett annan förslag är att rikta blicken österut och låta Kyrkslätt, Ingå och Sjundeå gå ihop med Esbo och Grankulla.

– Det här skulle vara en stark pendlarkommun självständig från huvudstaden och med plats för många olika befolkningsgrupper. Den svenska minoriteten skulle vara större än 10 procent, vilket motiverar tvåspråkig service. Det skulle vara ett bra underlag för Jorvs sjukhus, och kommunen kunde bli del av metropolsamarbetet kring lokaltrafik, bostadspolitik och specialistvård, föreslår en läsare.

• Nu kan du själv gå in och analysera svaren från de omkring tusen åsikter som kommit in om kommunkartan i Svenskfinland. Vi lanserar i dag en ny interaktiv grafik där alla svaren presenteras. Kartan finns på http://hbl.fi/kommunreformen/resultat

• Du kan också fortsätta att bidra med förslag om vilka kommuner du tycker att ska gå ihop. Ska Sibbo titta väster- eller österut? Borde det bli ett stor-Vasa? Den interaktiva kartan finns på http://hbl.fi/kommunreformen. Resultatkartan uppdateras automatiskt, vilket betyder att bidragen som skickas in syns på resultatkartan med en liten fördröjning.